Problemet för alla dem som sätter fasta odds på hästar är att de inte klarar av att ha tillgång till all info. De har inte ens råd att anställa de bästa oddssättarna, de tjänar mer på att spela. Det är helt omöjligt för dem att freda sig mot initierade spelare om de inte limiterar ordentligt.
Om jag skulle försöka ge mig på något sådant här skulle jag börja med de spelformer som inte är så utvecklade av ATG. V4, V5 & V65 har alla rätt så låg omsättning. Det spelas mest av relativt travkunniga spelare, som verkligen förstår skillnaden mellan 35 och 20% spelavdrag. Det är inte så mycket "funny money" i dessa spel idag, så spelavdraget betyder så gott som allt.
Genom att ha allt spel själv utan partners eller ombud som skall dela på kakan och med en mycket låg skattesats och kostnadseffektiv organisation kan man få mer över än vad som blir prispengar idag. Sedan vet jag inte om det var han eller någon annan som lanserade idéen att man delar ut alla medel som kommer till sporten som prispengar, och så avgiftsbelägger man all service med t.ex. startavgifter, registeravgifter etc. Då får man en konkurrens om vem som kan arrangera tävlingar etc på det mest prisvärda sättet. Det är knappast troligt att TV får kosta en tredjedel av prispengarna längre...