Citat:
Ursprungligen postat av MoniMakerApp
Hur har Rune tänkt att pengarna ska komma tillbaka till sporten? Detta har Unibet försökt med i många år men inte fått göra det:
"Unibet erbjuder också spel för trav - utan att just nu bidra till varken staten eller hästuppfödarna på det sätt som ATG gör.
– Vi har inte fått göra det, säger Henrik Tjernström, vd för Unibet och syftar på flera försök att söka licens."
http://www.expressen.se/nyheter/val2...ytt-super-v75/
De har inte ens fått sponsra vissa lopp med prispengar...
"–Jag älskar travsport och Unibet har försökt göra rätt för sig. Vi erbjöd oss att sponsra lopp i flera omgångar, men vi fick inte ens sätta oss och diskutera med den tidigare ledningen av svensk travsport."
http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle19965265.ab
Unibet försökte redan 2008 att konkurrera med poolspelet Travnet Live Racing. Det lade man ner 2011 tror jag det var p.g.a dålig omsättning.
http://www.svd.se/unibet-utmanar-travmonopolet
Istället försöker man nu göra gemensam sak med ST, men det är svårt så länge spelmonopolet lever kvar i nuvarande form.
Jag ser inte hur Runes Malta-bolag ska kunna bidra till sporten när Unibet inte fått göra det...
|
Till och med ST har tänkt om lite, och det Unibet höll på med var mest provokationer. Ordna vinnarspel med 98% återbetalning, några gånger 100%. Ger man spelarna sådant så blir det ingenting kvar till sporten. Spelarna klagade över glesa oddsuppdateringar och gigantiska rörelser efter att starten gått. Det var helt omöjligt att avgöra om spelet man gjorde verkligen var bra.
Jag vet att man i södra Sverige har pratat om att bygga en egen travbana och ordna egna tävlingar utanför ST:s kontroll och med spel via Malta-baserat bolag. Tingsryd står ju t.ex. där och väntar på en köpare, men det finns fler banor i Sverige som kanske skulle vinna på en annan ordning än den nuvarande. Karlshamn och Vaggeryd är ett par exempel.
Också i Danmark, Finland och Norge finns det banor som man från centralt håll anser är för dyra. i Estland är det Mats Gabrielsson som äger banan, i Holland har Jan Bootsman engagerat sig ordentligt i Wolvega och så finns ju t.ex. banan på Åland. Även i Tyskland finns det banor som kan vara intresserade av ett samarbete. Det kostar heller inte väldigt mycket pengar att bygga en ny travbana, om man bygger den i anslutning till befintliga stallar och träningsanläggningar. Jag tror t.ex. man skulle kunna bygga en helt OK tävlingsbana på Vomb, Bjertorp eller Julmyra för att nämna tre exempel. Även Göteborgs galopp och nya galoppbanan i Bro skulle kanske vara intresserade av en travbana.
Det är ju bara att titta på ATG:s program och konstatera att det finns en hel del dagar då man lämnar w/o när det gäller att ordna bra sport och spel. Jag tror inte Rune tänkt sig breddtrav, P21-lopp eller snabblopp för trötta tioåriga valacker som inte varit i närheten av sitt rekord de senaste tre åren. Istället handlar det om att satsa på de bästa hästarna och försöka erbjuda lopp som det är lönsamt att åka och tävla i. Det finns nästan obegränsat med möjligheter om man tänker lite utanför boxen.