Citat:
Ursprungligen postat av Viroid
Vi är i ganska hög fart på väg mot en kollaps i svenskt trav också. Får vi inte fram mer prispengar kommer många tränare kommande år att gå i konkurs. Just nu är räntorna så låga att de klarar sina gårdar ändå, men när räntan går upp finns inget att betala den med. Massor av hästägare har slutat, för det gick inte längre att få fram mer och mer pengar för att äga en häst.
Att använda sig av ett utländskt spelbolag är inte konstigare än att det idag springer baltiska och polska byggjobbare på svenska byggen, att långtradare körs av rumäner, eller att massor av företag lagt ut tillverkning i utlandet. När den svenska konkurrenskraften inte längre räcker till så söker man andra vägar.
I princip alla idrottsutövare utsätts idag för att någon arrangerar spel på dem utan att de betalar för det. Men spel har visat sig vara en viktig kanal för att få fler sponsorer och större publik till en sport. Det är win-win. Jag tror att ATG skulle må enormt bra av konkurrens. Tänk om någon annan började ha uppsnack runt tävlingarna, ha expertkommentatorer, eftersnack, spelexperter etc. Reportrar som ställer relevanta frågor och lyssnar på vad de intervjuade säger. Då skulle man ha någon att mäta sig mot, någon som man måste slå för att vara bäst.
|
Uppriktigt sagt tror jag inte en sekund på att Rune A och andra på något mystiskt sätt skulle få den svenska travsporten att blomstra. Bara tanken att något slags Maltabolag skulle skärpa upp konkurrenen verkar absurd. En pipedream. Däremot konstant press på ATG från hästägare och spelare(som fortfarande inte har någon remissinstans trots att de bidrar med så mycket till sporten)I Frankrike har man fantastiska prisummor, trots monopolbolag(PMU)Och den där jämförelsen med polska byggarbetare haltar betänkligt om man inte kan spela på hur mycket skatt dom betalar...
Av tradition gör on-line bolagen aldrig rätt för sig. Det är de statliga Svenska spel som ger miljarder till sporten och Atg och i Frankrike PMU. Det är fullt med lobbyister(inte på det här forumet) som i nyliberal anda försöker slå hål på och underminera något som är mycket bra för sporten med alla upptänkliga argument om hur bra det blir om allt bara släpps lös. Nej dom där on-line bolagen är snyltare på mina hästar och har bara en agenda. Att ta hela kakan och inte betala något för den. Varför ska dom gynnas? Och denna nästan kladdig förståelse för dessa bolags verksamheter begriper jag helt enkel inte.