Citat:
Ursprungligen postat av Billman
Uppriktigt sagt tror jag inte en sekund på att Rune A och andra på något mystiskt sätt skulle få den svenska travsporten att blomstra. Bara tanken att något slags Maltabolag skulle skärpa upp konkurrenen verkar absurd. En pipedream. Däremot konstant press på ATG från hästägare och spelare(som fortfarande inte har någon remissinstans trots att de bidrar med så mycket till sporten)I Frankrike har man fantastiska prisummor, trots monopolbolag(PMU)Och den där jämförelsen med polska byggarbetare haltar betänkligt om man inte kan spela på hur mycket skatt dom betalar...
Av tradition gör on-line bolagen aldrig rätt för sig. Det är de statliga Svenska spel som ger miljarder till sporten och Atg och i Frankrike PMU. Det är fullt med lobbyister(inte på det här forumet) som i nyliberal anda försöker slå hål på och underminera något som är mycket bra för sporten med alla upptänkliga argument om hur bra det blir om allt bara släpps lös. Nej dom där on-line bolagen är snyltare på mina hästar och har bara en agenda. Att ta hela kakan och inte betala något för den. Varför ska dom gynnas? Och denna nästan kladdig förståelse för dessa bolags verksamheter begriper jag helt enkel inte.
|
De här bolagen finns redan. Möjligheten att via Malta eller något annat land starta ett spelbolag existerar. Du, jag och alla andra kan välja var vi spelar. Det spelar ingen roll vad man tycker och tänker, hur det varit förut eller någon moral eller etik. När svenskarna köpte importerade byxor istället för Algots så fick sömmerskorna gå hem. När man i utlandet byggde fartyg billigare än på svenska varv fick varvsarbetarna gå hem. När inte tillräckligt många köpte SAAB-bilar längre fick de som jobbade där också gå hem. När konsumenterna inte längre köpte CD-skivor fick artisterna hitta andra inkomstkällor. När folk inte vill gå på bio får biograferna stänga, och tyvärr för videouthyraren så finns ingen marknad för det längre.
Jag satt för skojs skull och jämförde siffror mellan 2002 och 2014. Spelet har gått upp 50%. Egentligen ännu mer eftersom vi har flera miljarder i utlandsspel också, som spelar i ATG:s vinstpooler. Prispengarna har gått upp 5%. Det är vad det kära ATG har åstadkommit under 12 år. Under 2015, 2016 & 2017 skall det heller inte bli några prisökningar. Alla pengar går till TV-studior, positioneringssystem, nya hemsidor och mer personal. (Det är massor av nya tjänster utlysta på ATG:s hemsida).
Under tiden skickas fölston och avelshingstar till slakt. Även dugliga tävlingshästar som inte bär sig tas bort. Aktiva lämnar in licensen, färgen på banornas byggnader flagnar och Örebros startbil blir ett år äldre för varje år som går. Tränarna har inte råd med kollektivavtal samtidigt som skötarna får ansvar för fler och fler hästar. Om en häst blir skadad så tycker ägaren att det är skönt att det kan bli några månader som inackorderad billig konvalescent för hästen istället för dyrt tävlande. Sporten har blivit sjuk.
Är det så konstigt om man då börjar hoppas på något annat? Är det konstigt om dem som är i sporten börjar fundera på nya sätt att finansiera den?
PMU tappar för övrigt också, man har börjat skära även i de franska prispengarna. Svenska spel tappar också omsättning.