Visa ett inlägg
Gammal 2015-09-17, 09:02   #68
HPT

Reg.datum: dec 2010
Sharp$: 4998
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Jag sitter och knåpar lite på en "instrumentpanel" jag vill ha vid spel där jag jämför olika spelformers odds för att kunna spela på den som ger bäst betalt, se värderingsskillnader etc.

Tyvärr är de öppna data man får från ATG en smula kryptiska. Är det någon här som kan förklara hur t.ex. Trioindex är beräknat? Det jag vill få fram är hur mycket pengar som är satsat på att en häst skall vinna inom triospelet, och jämföra det med vinnarspelet. Man kan naturligtvis beräkna det hela baklänges genom att dissekera alla triokombinationers eventuella odds, men i ett lopp med 15 hästar är det ju 2730 odds som skall beräknas, och det tar en väldig massa processorkraft.

Dubbelspelet med som högst 225 möjliga kombinationer är lite enklare att beräkna bakvägen, men också där hade det ju varit intressant om man kunnat få en färdig siffra att räkna på.

Någon som löst detta? Finns det med som data via AIS?
Trio-index är inte konstigt, men heller inte så användbart.

Hästen som är mest spelad totalt får index 100, övriga hästar får en lägre siffra proportionellt mot detta. Ska man förenkla det kan man säga att siffran anger hur många kronor som spelats på hästen för varje hundralapp som spelats på favoriten.

Intressant diskussion, men väldigt OT här, och borde brytas ut i en egen tråd.