Citat:
Ursprungligen postat av Emeffeff
Vad har Laffer med detta att göra? Tror du att Runes bolag kommer kunna närma sig ATGs omsättning på streckspelen?
Har ATG 65 % återbetalning på alla sina streckspel?
Jag tror iallafall inte att Rune kommer kunna hämta något på travmarknaden om han planerar att erbjuda 70 % återbetalning, det var väl trots allt återbetalningen som skulle vara den största konkurrensfördelen.
|
Laffer har ALLT med detta att göra.
Incitamentet att höja återbetalningen är ju att man hoppas öka omsättningen så mycket att man ökar netto-avdraget räknat i reda pengar.
Men precis som i andra Laffer-resonemang så finns det en övre gräns där en sänkning av avdraget inte genererar så mycket extraomsättning att det ökar netto-avdraget i reda pengar längre. ( Extremfallet är då 100% återbetalning...eller säg 99% om du vill det. )
V75 går som tåget ( ja..eller iaf gick ) med 65% återbetalning. Jag tror inte att omsättningen hade ökat med 1000% om spelavdraget hade varit 3.5% istället för 35%. För det är ju så stor ökningen måste bli för att det ska bli break-even för arrangören.
ATG har spelavdrag som i stora drag speglar antalet lopp på spelformen.
Och till sist. Nej. Jag tror att Rune bara kommer att komma upp till bråkdelar av ATGs omsättning.