Visa ett inlägg
Gammal 2015-09-26, 16:16   #84
Viroid

Viroids avatar

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av hatten1 Visa inlägg
Viroid, du har också KOSTNADEN för spelet ,som ATG tar 6% för,vilket inte nödvändigtvis är kostnaden RUNE behöver ta ut vid hygglig omsättning.
Likaledes tar ST en stor del av de 13% som officiellt ska gå till sporten vilket ju inte är fallet, utan sporten får max5% av kakan,dvs som prismedel.

Således gäller kanske Runes ide att tilldela mer än 5% av omsättningen till prismedel, säg 10% direkt till prismedel av bruttoomsättningen. Lägger han på 5% för sina egna kostnader så ger det hyggliga förutsättningar för V/P/Tv,trio, H2H,DD,v3,v4,v5 så skatten blir 15%. Samt lägger flerloppspelen på 25% och där ger möjligheten till lite högre kostnadstäckning för bolaget?

Jag har svårt att tro att Rune avser att tilldela kanal75, ATGs allt mer ökade personalkostnader några pengar?! Kanske inte heller betala för ST handhavande av sporten? Det är rimligtvis också den ökande byråkratiseringen som Rune vill påskina förutom Statens ohemulna skatteuttag.

Att ge pengarna såsom prismedel kan ju ske genom sponsrade lopp, förmodligen främst för unghästar med viss inriktning på ston (enär Rune är stor uppfödare) 100 nya lopp med 100 000 i prismedel är endast 10 milj(i sammanhanget lite) men skulle likväl göra en rätt stor skillnad då hästsporten erhåller 1,5 miljoner i ökade prismedel 2016 samt 2017 från ST(30% av skarplöths lön)
Naturligtvis kan Runes företag vara mer effektivt än ATG, man har ju t.ex. inga ombud att betala provision till. Men även ett nytt spelbolag behöver marknadsföra sig, ha driftsäkra servrar, säkra programvaror, bokföring, sköta de ekonomiska transaktionerna etc. Det kostar en del, tro mig.

Och naturligtvis kan man fördela annorlunda av sportens pengar, men då får vi nog se fler veteranbilsklassade startbilar och skeva stallbyggnader med flagnande färg. Rune vill ju också ha TV-bilder, och antingen betalar han för dem som finns, eller så får han ställa dit egna kameragubbar.

Det jag vill säga är att man kan vara lite mer effektiv, men det är inga gigantiska pengar det går att spara. Jämför man med PMU är ATG hyggligt effektiva, och jämför man med fransk travbyråkrati är ST och banorna mycket långt framme. Jag är övertygad om att det är ungefär status quo för sporten om Runes omsättning kommer från ATG-kunder. Vill han revolutionera något måste han hitta nya spelpengar.

Senast redigerad av Viroid den 2015-09-26 klockan 16:17.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat