Lägger fram mina tankar om de mest underskattade respektive överskattade i omgången:
V75-4: 13 Narold Vox (underskattad)
Raden är inte jättesnygg men han har en längre tid varit ute i gäng de andra i loppet inte kan stava till. 11 lopp över 3km eller längre har han varit ute i. Facit: 6-1-1 3. Vilka lopp hamnade han utanför pallen i? Örebro intl och Harper*2, inga skitlopp direkt. 4,7,8 är facit där, inga dåliga placeringar det heller. Det här är hans distans, motståndet suger rejält i jämförelse mot vad han brukar stå sig bra emot och formen ska det inte vara några fel på. Näst bästa vinstchansen i omgången i min bok! Spikas!
V75-6: 4 Åge Hornline (underskattad)
Nu är det visserligen inte sprint och han står hårt inne. Men att en så startsnabb häst från bricka 4 i ett för klassen mediokert lopp bara är streckad till 3% är väldigt konstigt. Hästen har 5 starter med liknande förutsättningar bakom sig (lopp med ca 100k i första pris+medeldistans+framspår). Facit: 1-2-1. Väldigt starka papper det.
V75-5: 11 Le Chapeau (underskattad)
Hästen har vunnit 8/16 starter. Bara där. Och så kör Norberg mot med V75-mått mätt beskedligt motstånd. De flesta av hästarna skrämmer inte heller direkt. Läget kunde däremot vara bättre. Men 3%? Nej det kan inte stämma...
V75-7: 7 Mr Lindy (överskattad)
Förra gången kunde den inte vinna TROTS att den kom till ledningen. Den här gången KOMMER den inte till ledningen. Håller dennes chanser i nivå med flertalet singelprocentare i det här loppet och kommer nog inte lägga med den på ramen ens. Kollektivet brukar ofta rata en favorit som inte infriar, men de tyckte väl inte den var dålig nog senast för att inte vara ursäktad. Tempot var hyfsat, men Färjestads bana är snabb och en bra häst ska vinna från ledningen där. Finns inga ursäkter och om den ska vinna nu är det för att den har flyt med positionerna SAMTIDIGT som flertalet konkurrenter underpresterar. Sannolikheten för det kan jag räkna på ena handen...