Visa ett inlägg
Gammal 2015-10-07, 10:59   #40
Strappa71

Reg.datum: jun 2011
Sharp$: 1399
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Grant Visa inlägg
Det behöver inte vara så.

Jag tror vi skriver förbi varandra helt enkelt.

200 Jokerrader ger exakt samma vinstchans om det är exakt samma 200
rader som spelas i ett matematiskt system. Det är inte urvalsprincipen i
sig som generar chans utan vilka rader som blir kvar.

Vilka rader man tillslut väljer att lämna in är det som skiljer spelaren
från vinnaren. Goop-Goop-Goop-Goop-Goop-Goop? Nja, jag är tveksam
men samtidigt tacksam om många andra spelar den raden.

Mvh Uffe
Goopx6 är nästan alldeles säkert en mer sannolik rad än flertalet av de rader du har behållit.

Enda argumentet MOT Goopx6 skulle vara att han eventuellt skulle blir mer och mer nervös för varje seger och att han därför skulle ha mindre sannolikhet att vinna igen.

Det är lite som ett dubbelslag i roulette:

Sannolikheten att nummer 11 ska slå in två ggr i rad är 1 på 37x37=1369.
Direkt efter att nummer 11 har slagit in så är sannolikheten att 11 ska slå in igen 1 på 37. Precis lika stor chans som alla andra nummer.

Men...sannolikheten att vilka som helst av två förutbestämda nummer är också 1 på 1369.

Föreställningen att vissa utfall med "många lika i rad" skulle vara mer osannolika än någon annan förutbestämd kombination ( för helt slumpmässiga oberoende försök ) är oerhört svårutrotad.

Nu är såklart inte travlopp helt slumpmässiga oberoende försök. Men när det gäller tidigare lopps inverkan på just Goops sannolikhet att vinna nästkommande lopp är jag ganska säker på att de är oerhört begränsade. Kanske t o m tvärtom. Att han kör extra bra när han är i "flytet".

Nu är det ingen bra idé att spela Goopx6 ändå. Detta eftersom sannolikheten att en rad ska slå in bara är halva ekvationen.