Citat:
Ursprungligen postat av Grant
Som jag förklarade inledningsvis kommer argumenten för varför man ska
avstå vara många och det var dom.
Däremot måste det inte vara så att den som har flest rätt inte har vunnit
mest pengar.
Att många inte vågar delta beror egentligen bara på att det känns naket
att stå som Malla, Nybrink, Vadsmo mfl. alldeles naken med varken många
rätt eller några pengar.
Jag däremot är bättre än jag vet.
Mvh Uffe
|
I varje enskild omgång är det naturligtvis så att den som har fått flest rätt på sitt 192-raderssystem även är den som vunnit mest pengar. ( I just den omgången. ) Hur nu någon kunde tro något annat??
Men för den som på förhand vill maximera antalet rätt i en enskild omgång så innebär det ofelbart att man inte samtidigt tar hänsyn till spelvärdesprincipen.
För att ge sig själv största möjliga chans att vinna tävlingen ska man blunda för "oddsen" man får av insatsfördelningen och enbart ta de hästar som man anser har störst chans att vinna.
Ex. Man tar inte bort en 50%are som man tror har 30% chans att vinna till förmån för en 5%are som man tror har 20% chans att vinna.
I den meningen går tävlingen inte ut på det som V75 ( eller vilket annat spel om pengar som helst ).
Det kan naturligtvis vara så att man bedömer att 50%aren har 70% vinstchans och därmed skulle vara en "värdehäst". Men det är inte därför man väljer den i tävlingen. Man väljer den för att den har störst vinstchans. Att den även visade sig ha ett bra spel-värde var något man fick på köpet trots att det vanligen inte är fallet.