Ämne: BJÖRNKOLLEN
Visa ett inlägg
Gammal 2015-11-09, 22:37   #34
mackpeter
 
Reg.datum: sep 2013
Inlägg: 9 089
Sharp$: 21445
Standard

Först: Bra att denna debatt förs i egen tråd och inte en tråd om travtips.

När det gäller stalking av Helge på detta forum finns det flera sätt att behandla utövaren. Moderatorns uppgift är att ingripa och stänga av personen i vilken skepnad han/hon än dyker upp. Moderatorn har tillgång till mer personuppgifter än vi andra har.
Så snart vi övriga upptäcker personliga trakasserier är det min plikt som medmänniska att reagera. Trots att jag riskerar att få varning från moderator för att inte hålla mig till ämnet. När någon antastar en tjej på bussen ingriper jag även om angriparen är fysiskt större.
Vad gäller stalking av Helge utanför detta forum måste Helge och Helges närmaste överväga polisanmälan eller andra åtgärder. Mina fulla sympatier ligger helt hos Helge.

Vad gäller uppringningen av Björn begriper vi alla vad en påverkad anonym person kan vräka ur sig efter en spelförlust. Varje vecka ser vi på detta forum utfall mot Veijo, Haugstad, Örjan, Ludde och andra kuskar. De är att jämföra med offentliga personer, kändisar, politiker..... De kan anmäla till Pressens Opinionsnämnd, polisen för förtal, begära skadestånd, osv.
Björn markerade genom att inte ge tips på kvällen samt lämna ut telefonnummer till gärningsmannen. En stark reaktion. Det tycker jag var förnuftigt. Jag trodde dock, att Björn skulle nöja sig med denna markering och göra Björnkollen nästa morgon. Men det gjorde han inte. Det är märkligt och han bröt sannolikt mot sitt avtal med atg. Vi får väl se om det blir någon mer Björnkoll.

Som ni vet kan man gå längre mot stalkers och andra brottslingar. Personer som dömts för sexuella övergrepp på barn hängs ut med namn, adress och bild i sociala medier och på affischplatser. Det är svårt att veta hur man ska agera mot sjuka människor. Här i Sverige tar media ofta ställning för förövaren och struntar i offret.

Björn klarar sig. Helge du ska veta, att vi är många som stöttar dig.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Helge (+100), reflex (+10), zamora_79 (+10), hugotheboss (+10), SO (+5)
mackpeter är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat