Visa ett inlägg
Gammal 2015-12-01, 09:58   #5
Fidus

Fiduss avatar

Reg.datum: okt 2015
Sharp$: 1697
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av AndyMart Visa inlägg
Skönt med skoförbudet. Inte massa krångel och sen information.

Claes Boko är ju normalt sett överlägsen dessa, men varit borta länge så visst finns frågetecken. Candor Hall idag kanske?
I grunden tycker jag att skoförbudet är ganska underligt, faktiskt. Tävlingsdagens banförhållande borde naturligtvis få avgöra. Alternativet skoförbud året runt hade varit enklare att förstå.

Vad avser krångel, så lär vi ej bli utan det ändå. Topphästar kommer att strykas sent när banan blir allt sämre under tävlingsdagarna och svåra banor lär fortsätta spela många individer spratt omöjliga att förutse.

Tipsmässigt känns det allt annat än skönt, såhär inledningsvis...

De flesta hästarna som har presterat bra i programraderna har gjort det barfota på två eller fyra hovar. Hur stora delar av startfälten nu ska agera är helt omöjligt att veta.(Notera att många hästar nästan uteslutande startat skolöst, helt eller delvis, under väldigt lång tid. Under hela karriären ibland i princip.)
Det känns alltså svårare nu att analysera, då det blir en gissningslek kring hur en stor del av starthästarna kommer att prestera även vid fin bana.

Vid sämre banor vintertid brukar det slå väldigt olika på hästarnas insatser, beroende av svårigheten med just dagens bana. Smetigt, hårt eller moddigt underlag är några exempel, som kan påverka ibland endast vissa individer rejält. Oavsett "klurighet" med rådande bana ges speciella förutsättningar.
En svår bana skapar många överraskningar svåra att förutse. Hästar underpresterar helt enkelt.

Nu måste jag alltså GISSA MYCKET även vid bra bana. Om en sådär 3 månader har jag nog kommit underfund bättre, kring vilka djur som ej gör sig tipsmässigt med skor. Det är så dags att släppa barfotakörningen fri då.

Tipstankar till idag:

I avd III känns 8 Pax och 9 Kalashnikov som ett tryggt lås, då båda dessutom går bra tider med skor. (Hur ofta känns det tryggt då en Kalashnikov är inblandad?)

I avd VI får det bli spik på 12 Scellino Luis. Bra djur som funkar med skor. Hästen kommer ifrån sämre insatser, men kan duga här. En förbudsspik, trots dåligt spår.(Strecktvåan Askö Q har inte startat med skor runt om sedan mars 2013. Hur bedöma den vid bra bana?)

I avd V noterade jag hur 5 Jartinec(12%) sköt till i avslutningen senast. Hästen hamnade i min bok, men nu åter med skor fram. Hoppas det biter likadant vid fritt denna gången, så kanske? Hästen stred föredömligt upploppet ner mot Rajah Press i senaste starten.

I avd I blir det 5,6 och 7. Klassiga djur som gillar långt och funkar med skor. Tre streck borde räcka långt, då 3:an sägs ogilla att bära skor på samtliga hovar.

En spik, två lås och ett mindre spelat drag med motivering fick jag ihop just nu.

Fidus är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat