Citat:
Ursprungligen postat av AMHC
Givetvis går det inte att utvärdera en travtjänst eller någon travtippare baserat på en omgång. Ifrågasätter inte deras kunskap, men tycker att det är en intressant iakttagelse att alla dessa samtidigt var så fel på det och då t.o.m. sämre på det än spelarkollektivet.
Dessutom är det alla dessa personers ARBETE att studera loppen och hitta drag och leverera en produkt med en slagkraftig rank. Borde det inte då vara särskilt omgångar som dessa någon av alla dessa travtjänster lyfter fram någon av de hästar som sedan faktiskt skräller i loppen? Säger inte att alla travtjänster ska leverera 7a efter 7a, knappast rimligt, men att som vissa inte ens kunna få 2-3 rätt med relativt stora insatser och att inte en enda travtjänst satte en enda spik tycker jag är värt att uppmärksammas. Spelvärde var dessutom ensamma med att överhuvudtaget sätta en tipsetta. T.o.m. spelarkollektivet satte ju en "tipsetta". Det är inte så att alla vinnare var skrällar - Pelikan Trio, Dreams Take Time, Jetset, Scellino Luis är inte omöjliga tipsettor?
Och t.ex. Leffe rankad sist av SAMTLIGA. Jag tippade inte honom högre själv, men något har vi ju alla missat eftersom att han trots allt vann loppet. Och när man köper en betaltjänst är det väl ändå informationen "som alla verkat missa" som man som kund betalar för och borde kunna förvänta sig att få i en högre grad av anställda travtippare? Ingen travtjänst har ju direkt kunnat leverera detta denna omgång.
Vore intressant att göra någon slags utvärdering av hur det faktiskt går för alla dessa travtjänster omgångar när utdelningen drar iväg rejält som idag.
Scampi såg jag inte heller att någon tjänst lyfte fram som något slags drag utan han är lågt rankad överallt. Thaiger Exclusive är det väl inte heller någon av dessa som lyfte fram.
Som "mocka" skrev: något att fundera på. 
|
Menar bara att det finns en standardavvikelse som gör att du hamnar helt fel på det ibland oavsett hur duktig du är. Förr eller senare kommer du få två eller tre rätt även så om du är Huselius eller den där Chrille. Faktumet att alla betaltjänster var fel på det är anmärkningsvärt, det kan jag köpa men det säger också en del om omgången.
Bara för att en häst vinner betyder inte det nödvändigtvis att den var för lite streckad. Kollar du loppet med Scampi till exempel så ser du att tre hästar galopperar bort sig i starten, varav två av dem var de mest betrodda, och en får en rejäl tappstart. Redan där försvann tre fjärdedelar av strecken och kvar som mest betrodda var två sexprocentare. Bäst löpningsförlopp av kvarvarande fick Scampi och därför vann han också relativt enkelt. Sedan hade man väl rankat upp han något snäpp om man vetat att han skulle avsluta i så fin stil, men såna saker kan du inte alltid veta i trav.
Thaiger Exclusive höll undan bra ifrån ledningen men kan inte påstå att den var särskilt understreckad heller. Som förväntat blev han hängandes i tredjespår en bit innan han fick avancera till dödens. Därifrån vinner han normalt sett inte loppet. Den här gången blev det maxklaff när ledaren galopperade och han kunde överta samtidigt som han tjänade ett par längder på konkurrenterna.
När det gäller Bergshults Leffe så är det så klart uppenbart i efterhand att han hade mer än noll procents vinstchans. Men jag håller inte med dig att alla nödvändigtvis har missat något för den sakens skull. Nu är inte jag särskilt påläst på just Bergshults Leffe, men hästars prestationer går inte alltid att utläsa av resultatraden och annan given information. Hästar kan vara bättre från en start till en annan utan att det finns något tecken. Huselius hade väl förmodligen också Leffe rankad bland de sista, men överlevde på helgardering.