Citat:
Ursprungligen postat av AndyMart
Spelvärde hittas inte bara i skrällar som är för lite spelade, vilket många verkar ha svårt för att fatta. Om jag värderar vinstchansen hos en favorit till högre än vad spelprocenten/oddset indikerar är den precis lika spelvärd.
Idag var scenariot så solklart med Bergh i spets och att resten skulle vara rena defileringen. Vinstchansen var väldigt hög, min värdering var 60-65 % (vilket var fel i efterhand, den var högre, galopp 20 %, sjukdom eller övrig torsk, 10 %, således 70 % vinstchans). Nu blev den något överspelad men enligt mig lika huvudlöst att gardera då inget annat ekipage i loppet hade högre vinstchans än spelprocenten, möjligtvis Star Keeper i så fall.
Om man ska vara ärlig så vore det klart mycket smartare att aldrig röra något spel överhuvudtaget om vi nu ska snacka spelteori. De är nämligen gjorda för att du ska torska så om du vill ha en vettig lönsamhet på något är det bättre du tar ett extrajobb och slutar spela.
Alternativt spela V5 men att gardera Michelangelo Ås var inget annat än korkat, både på förhand och i efterhand om man läst på loppet.
|
Hur menar du att det där ska gå till?
Om 74%aren hade 70% chans att vinna så känns det som att minst en häst hade större chans att vinna än dess V75% pekade på.
Spel är inte nödvändigtvis gjorda för att varje enskild spelare ska torska. Det räcker utmärkt med att det är gjort för att spelarkollektivet som helhet ska gå back.
För travet gäller dock att man har disciplin att stå över oftare än vad de flesta klarar av. Det är ju extremt sällan ( aldrig? ) som vi får höra att en spelexpert rekommenderar att avstå spel.