Visa ett inlägg
Gammal 2016-01-22, 19:25   #34
newbranch

newbranchs avatar

Reg.datum: dec 2014
Sharp$: 1891
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av AndyMart Visa inlägg
Hårdhet är absolut något att värdesätta rätt högt. Det är nyttigt för hästarna att få rejäla lopp på V75 och få känna på motståndet. Dock gäller det att veva lopparkiv, att vara trött trea med massor av tur efter vilsam resa ett par gånger i brons får inte mig att hugga.

Placeringar och vinster i allmänhet är överskattat för att bedöma vinstchanser. Se loppen istället och bilda dig en egen uppfattning. Det mest givna exemplet jag kan nämna (som är färskt) är Run Ceasar Run som ofattbart nog blev storfavorit i sin debut på V75 och därefter betrodd än en gång på rikstoton mot starka och tuffa hästar på Åby. Den hade en rad ettor och pallplatser i raden men hade i efterhand vinstchanser runt 2-5 % bägge gångerna, till och med jag som sågade hästen brutalt vid bägge tillfällena värderade vinstchanserna för högt.

Höga placeringar på just V75 säger dock att det handlar om en bra häst, annars håller man sig inte på den nivån.

Även V86 håller mycket hög klass och hästar som tagit vinster/bra placeringar där bör respekteras.

Uppbyggnadslopp där hästen får gå med full spänst och fart över mål och förberedelse/preparé inför kommande uppgifter är positivt. Dock gäller det som med allt annat att kolla upp det ordentligt. Läs inte tipsen! Där hör du hur ofta som helst "fast med krafter kvar flera gånger på slutet" medan det i verkligheten varit helt slutkört redan i sista sväng.

Ett scenario du ska ta till dig: Ibland hör man tränare gå ut i intervju och säga att de siktar mot ett lopp på hemmabanan om några veckor (V75-lopp ofta). Alternativt kan man helt enkelt själv förutspå matchningen. Därefter görs en start. Om hästen i den starten verkligen ser ut att vara på väg mot toppform, t.ex. får en uppbyggande resa med ryggar och ser riktigt härligt taggad ut i rygg över mål eller får spurta med full fart över mål, då är det verkligen toppchans när det är dags för den där starten på hemmabanan på V75.

Kolla t.ex. Shogun DK, Sander Esterel, Cindy Photo, Fuxa Håleryd, Itsybitsy & Qahar QC som startar nu på onsdag på Jägersro. Jag förmodar att de alla matchas mot V75 på Jägersro den 6 Februari då de har bra uppgifter där och då kommer dessa starterna perfekt i tiden. Bra smyglägen och de kan alla få fina resor inför kommande uppgifter. Hur ser de ut på onsdag? Kolla upp det! Sitter Cindy Photo heltankad i tredje invändigt så passa på till mycket låg procent när det vankas Stolopp på V75 om två veckor! Då är det nog iordningställt.
Återigen, bugar o tackar för bra info. Har det klart för mig nu gällande en del av min ranking. Tittar för mycket på vinster och är alldeles för lite (aldrig) i lopparkivet.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
AndyMart (+5)
newbranch är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat