Visa ett inlägg
Gammal 2016-01-29, 20:27   #59
Spojs

Reg.datum: jan 2015
Sharp$: 2371
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SO Visa inlägg
Jag kan inte drömma om att man hittar segraren med att jämföra tider. Vilken tid ska du använda? Knappast relevant att använda sig av hästens rekord, som kanske togs en sommardag och med draghjälp. Borde vara mera användbart att räkna medeltider från 5 sista starterna på samma distans, men det är inte heller riktigt just. Barfota eller med skor? Med vilka utrustningsförändringar? Tekno Odin gått 20.2, då måste Sjö Odin gå bättre än 22.2, redan där är man ute på djupt vatten.

Kommer ihåg en inflammerad debatt på en annan travsajt gällande Danneros årliga lopp när sportchefen fördelar hästarna på olika distanser, vad han inte visste att man satte upp Sören Eriksson på en som rekordsänkte många sekunder. I sånt lopp är det ju så att man vet om att hästen kommer med i loppet och kan köra preparé sista starterna innan och pröva olika nya ideér.

Hästar är i grund och botten flockdjur och det finns en stor del av travhästarna som INTE går i botten. Som jag beskrev en gång tidigare så rekordsänkte halva fältet (2-3 sekunder) i ett kortlopp på Bergsåker i och med att Åke Sundberg körde mot ledaren och det blev en jäkla fart i loppet. Kör man lite för fort så rullar nordsvenska ganska snart över i galopp i motsats till varmbloden.

Viktigare är att titta på tilläggsgränserna och hur mycket pengar hästarna tjänat, ibland är det så illa att hästen inte tål
mer än ett 3;e pris då det finns annat lopp som lockar närmaste framtiden osv osv osv
Håller med dig, absolut. Tror att jag har lika lång erfarenhet av detta som dig, bor själv i kallblodsland. Ska vi komma tillbaka till sakfrågan så vinner Tekno Odin detta 9,5 av 10 ggr om han inte är sjuk. Statistik liknande läge 4 starter 4 segrar. Bana 2 starter 2 segrar. Distans 4 starter 2 segrar och där ingår 3 starter i ELITKAMPEN, där han vunnit och blivit 3a samt diskad. Att han inte är favorit är en gåta, för bättre vinstchans har jag inte sett på länge.

Senast redigerad av Spojs den 2016-01-29 klockan 20:43.
Spojs är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat