Visa ett inlägg
Gammal 2010-06-28, 23:04   #512
Luckystrike
Banned
 
Reg.datum: maj 2010
Ort: St. Julian´s
Inlägg: 405
Sharp$: 281


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Petra Kvitova - Kaia Kanepi 2 2,54 @ pinnaclesports (7/10)

Den unga tjeckiska leftien Kvitova har imponerat något fruktansvärt hitills, då hon krossat Cirstea, Wozniacki och Azarenka på vägen och dessutom slagit ut luriga kinesiskan Zheng med 2-1 i set.

Kvitova har jag nämnt tidigare i mina spel, så hon behöver kanske ingen närmare redogörelse. Hon är i varje fall en väldigt offensiv baseliner med ett väldigt tungt grundspel, med en hård, ofta flack forehand och bra förstaserve. Kvitovas akilleshäll har länge varit rörelsen på banan då hon varit lite seg och att hon varit väldigt ostabil, allt detta har vi knappt sett av hitills av turneringen.

Kanepi har också hon imponerat väldigt mycket. Den stora estniskan gick igenom kvalet där hon knappt tappade ett game i matcherna och följde upp med seger i 1a rundan mot självaste Samantha Stosur med 64 64. Kanepi krossade Dulgheru i 3e rundan 61 62 och Zakopalova med 62 64.

Kanepi har även hon ett extremt tungt grundspel, där framförallt hennes forehand är ruskigt hård, och hennes backhand som hon slår extremt flackt. Flera spelare har de senaste åren klagat på att, när de spelat i ganska mörkt ljus, de inte ens sett bollen då Kanepi slagit den. Hon har också världsrekordet i antal servess, 24 st, mot Safarova. Dessa egenskaper gör Kanepi till en mardröm att möta för vem som helst då hon är så stora vapen. Estniskan slog Henin på gruset i våras och tog set av Jankovic i French Open.

Kanepi leder 2-1 i inbördes, där alla deras möten varit de senaste två åren. Kanepi vann två gånger med 2-1 i set 08 på hardcourt och grus medan Kvitova vann i Memphis på carpet med 7-6 i avgörande.

Det här kommer bli en ren serve/power duell mellan två spelare som är i riktigt bra form och i flytet. Kanepi vann en liknande duell mot Stosur i 1a rundan, och då tror jag inte hon är överdrivet rädd för Kvitova heller även om tjeckiskan är bra nu. Kanepi har dessutom överläge i inbördes och var väldigt nära slå henne tidigare i år i Memphis. Jag anser att den här matchen känns helt öppen på förhand och att Kanepi helt klart ska ha goda möjligheter att vinna den här matchen om hennes serve och angreppsspel stämmer som det gjort hitills. Kvitova har spelat ruskigt bra i flera matcher på raken, men vi ska komma ihåg att hon bara är 20 år och orutinerad, hur hon kommer reagera på sin 1a grand slam kvartsfinal vet vi inte.

Senast redigerad av Luckystrike den 2010-06-29 klockan 14:10.
Luckystrike är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat