Visa ett inlägg
Gammal 2016-02-15, 12:41   #36
Jegor
 
Reg.datum: feb 2016
Inlägg: 6
Sharp$: 37
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av maddmax Visa inlägg
Kan du beskriva dina data mer? Handlar det om en liga eller flera?

Modeller ar ett intressant amne (aven om mycket av diskussionerna redan hafts en eller flera ganger) men man maste vara forsiktig. Personligen anvander jag mig av en egensnickrad modell for en specifik idrott men endast for att fa fram forslag. Dessa kvalitetskontrolleras alltid, just nu spelar jag endast 25-30% av forslagen. Spelar du hos en bookie med 97-98% aterbetalning sa kommer din modell ge dig varde pa valdigt manga spel (hur litet de vardet an ma vara). Skall jag vara arlig tror jag ingen i varlden (och speciellt inte har pa Sharps) kan ge exakta procent nar det kommer till varde. Precisionen ar for lag, alternativt ovissheten for hog (om det handlar om modeller med manga, manga variabler), for att ens komma i narheten. Som namnts tidigare, att det skulle finnas 10-12% varde pa en lagoddsare i en hog europeisk fotbollsliga ser jag nastan som omojligt.
Jag arbetar med programmeringen på ett sådant sätt att jag ska kunna skicka in vilken liga som helst, spelar ingen roll om antal matcher, lag m.m skiljer sig. Den första ligan som jag kommer testa komma vara Premier League, som kommer bestå av samtliga matcher från 1998. Som tidigare diskuterats så får vi se hur mycket av materialet går att använda.

Att ingen kan ge exakta procent är ganska självklart, då modellerna själva ger skattningar. 10-12% låter/match låter väldigt mycket. Måste man realisting och jämföra med investeringar, t.ex bankkonton och index. En avkastning på minst 10% under ett år, på över 1000 spelade matcher anser jag skulle vara bra.

MEL;

Självklart så kommer någon typ av variabelselektion utföras. Ett litet dilemma är att metoderna för variabelselektion bygger på att hitta variablerna med lägst felklassificiering. Låg felklassificiering behöver inte alltid betyda positiv avkastning när det kommer till odds...
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
maddmax (+5)
Jegor är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat