Citat:
Ursprungligen postat av AndyMart
Dessvärre är ju problemet att det inte blir bra pengar någonstans, utan bara lite småsummor var du än startar så länge du startar på V64. Följden blir ju att alla bra tränare och hästar drar till Frankrike, och så kan vi väl inte vilja ha det?
De bästa hästarna bör ju också tävla om de bästa prispengarna, precis som de bästa fotbollsspelarna får de bästa lönerna, men av någon sjuk anledning är det inte så man tänker inom travet. Dessutom lägger man hellre föredettingar i Östersund på V64-kupongen istället för bra lopp från Jägersro. Som att prioritera Division 1 före Allsvenskan. Man kan självklart göra det men det är korkat.
Bara i travet man vägrar ha någon Elit. Dessvärre är det ju så att det är Eliten och de bästa hästarna som skapar intresse för sporten, men här fokuserar vi hellre på Breddtrav för att locka folk. Helt galet enligt mig.
|
Nja, jag tror väl inte syftet med breddtrav är att locka folk det är väl snarare för att bredden inom travet ska fortleva. Och det är ju ocksa ett Gott syfte. Annars har vi samma hästar som springer mot varandra varenda vecka att kika pa. Sen är breddtrav inget man blir upphetsad av sportsligt, personligen varken tittar eller spelar jag pa breddtravet. Men det är nog nödvändigt för sporten langsiktigt.
Att man ska lägga den basta sporten för dagen pa huvudspelet haller jag dock med om! Men samtidigt vill jag inte att V64 ska ga pa samma nio banor varje dag aret om. Variation är bra, blir alldeles för statiskt och trist annars om man har samma banor, hästar och kuskar för jämnan. Det gynnar varken sporten eller spelet i längden även om det sportsligt kanske blir en högre niva.
Citat:
Ursprungligen postat av olle
Ett huvudsyfte med att lyfta prispengarna på orten för ett antal år sedan var väl just att kvaliten skulle höjas där. Men det är väl tveksamt om det gett något resultat. Det är fortfarande så att den sportsliga dominansen är total på storbanorna + Halmstad när det gäller bra tränare, bra hästar, hästägare som satsar stora pengar, framgångar på rikstoton, i storlopp och i unghästlopp.
Enda skillnaden är att storbanorna idag inte alls har den status längre som dom förtjänar baserat på detta. Det är i storstäderna framtiden finns, det är där människorna och kapitalet finns. Så är det oavsett hur patriotisk norrlänning man än är.
|
Som sagt, det är väl för att bevara bredden sa att folk som gör detta pa hobby/amatörniva ska överleva som man höjt prispengarna pa orten. Det är väl ingen som pa allvar tror att det ska spruta ut sportsliga höjdare fran Skelleftea för att de höjer prissummorna med nagra tusen i snitt.
Man har inte haft rad att höja prissummorna i alla lopp utan har gjort det i det lägre skiktet sa att folk där överlever. Stortränarna överlever ända. Och hästägarna till de basta kusarna ocksa. Nagra provar lyckan pa Vincennes i lite högre utsträckning nu än om det vore lite bättre prispengar, men skulle det verkligen vara värt att lägga hur manga miljoner som helst (som väl för övrigt inte finns om det inte tas fran nagot annat) för att de inte ska göra nagra gästspel där? Jag ser inte manga topphästar som körs ner till Frankrike och blir kvar där iallafall.