Visa ett inlägg
Gammal 2016-03-08, 18:21   #1247
olle

Reg.datum: sep 2010
Sharp$: 61675
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Nja, jag tror väl inte syftet med breddtrav är att locka folk det är väl snarare för att bredden inom travet ska fortleva. Och det är ju ocksa ett Gott syfte. Annars har vi samma hästar som springer mot varandra varenda vecka att kika pa. Sen är breddtrav inget man blir upphetsad av sportsligt, personligen varken tittar eller spelar jag pa breddtravet. Men det är nog nödvändigt för sporten langsiktigt.

Att man ska lägga den basta sporten för dagen pa huvudspelet haller jag dock med om! Men samtidigt vill jag inte att V64 ska ga pa samma nio banor varje dag aret om. Variation är bra, blir alldeles för statiskt och trist annars om man har samma banor, hästar och kuskar för jämnan. Det gynnar varken sporten eller spelet i längden även om det sportsligt kanske blir en högre niva.

Som sagt, det är väl för att bevara bredden sa att folk som gör detta pa hobby/amatörniva ska överleva som man höjt prispengarna pa orten. Det är väl ingen som pa allvar tror att det ska spruta ut sportsliga höjdare fran Skelleftea för att de höjer prissummorna med nagra tusen i snitt.

Man har inte haft rad att höja prissummorna i alla lopp utan har gjort det i det lägre skiktet sa att folk där överlever. Stortränarna överlever ända. Och hästägarna till de basta kusarna ocksa. Nagra provar lyckan pa Vincennes i lite högre utsträckning nu än om det vore lite bättre prispengar, men skulle det verkligen vara värt att lägga hur manga miljoner som helst (som väl för övrigt inte finns om det inte tas fran nagot annat) för att de inte ska göra nagra gästspel där? Jag ser inte manga topphästar som körs ner till Frankrike och blir kvar där iallafall.
Jag syftar inte direkt på breddtravets införande. Omfördelningen av prispengar och större tävlingsdagar till landsortsbanorna började långt tidigare.

Det kördes ju breddtrav även innan det formellt kallades så. Då kallades det b-loppsdagar utan totospel. Jag har egentligen inget emot dessa tävlingar men kan ändå tycka det är något märkliga satsningar. En massa amatörer tar på sig kuskdressen igen och massor av hästar som aldrig någonsin kommer räcka i riktiga lopp tävlar där huvudsakligen. Dom kunde nog lika bra fortsatt köra dessa lopp utan totospel och då inte behövt begränsningar heller när det gäller vilka kuskar som fick köra.
olle är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat