Citat:
Ursprungligen postat av Viroid
Överskottet från spelet efter skatt räcker ungefär till banornas omkostnader för att arrangera tävlingarna. Men 3% av prisbudgeten till 12% av tävlingsdagarna är väl en rätt bra affär för travet ändå? De här människorna som deltar i dessa tävlingar spelar en hel del till andra dagar, de anmäler sina hästar till annat än breddtrav, de föder upp nya travhästar, kör in unghästar, tar hand om konvalescenter och fostrar nya hästskötare och travtränare inom sin familj. Många är engagerade och lockar med sig arbetskamrater till banan, ordnar med andelsägande, driver V75-bolag etc.
Jag tror att vi har råd med det, men det är bekymmersamt att de "breddaktiva" rasade med stora tal under förra året, trots satsningen på breddtravet.
|
Ja du behöver inte predika för de redan frälsta genom att försöka övertyga mig. Räcker att räkna mellan tummen och pekfingret som sagt.
Det enda jag läst (jag läser iofs inte fackpressen så mycket utan lite sociala medier och Aftonblaskan) är gnäll från alla stortränare att det är dåliga tider och att det går åt helvete för travet för att det inte finns prispengar eller folk på banorna.
Det där med folk på banorna undrar jag förresten om de inte kan titta sig i månen efter. Det kan vara så att den utvecklingen inte kan vändas ordentligt hur bra idéer man än får att locka folk till banan. Tillgängligheten till travet på distans och konkurrens från otaliga övriga arrangemang gör det nog omöjligt.