Citat:
Ursprungligen postat av Stekel
Det enda jag läst (jag läser iofs inte fackpressen så mycket utan lite sociala medier och Aftonblaskan) är gnäll från alla stortränare att det är dåliga tider och att det går åt helvete för travet för att det inte finns prispengar eller folk på banorna.
Det där med folk på banorna undrar jag förresten om de inte kan titta sig i månen efter. Det kan vara så att den utvecklingen inte kan vändas ordentligt hur bra idéer man än får att locka folk till banan. Tillgängligheten till travet på distans och konkurrens från otaliga övriga arrangemang gör det nog omöjligt.
|
Prispengar är det brist på, i längden är det svårt för hästägarna att skjuta till flera miljarder om året i en verksamhet där det ligger mindre en miljard i potten och väntar. Då får man sänka ambitionerna vad gäller uppfödning och internationell konkurrenskraft.
Vad gäller publiken har du utan tvekan rätt. Istället för att plöja ned massor av miljoner på att försöka locka publiken så borde banorna börja anpassa sig till hur man skapar en trevlig stämning med 500 besökare inomhus en tävlingskväll. Kanske börja dra ned ambitionerna lite med värmningstipsare, kändisreferenter, segerintervjuare, totokassor, andelssystem etc. Man bränner pengar i en takt som hade varit hedrande även för en colombiansk knarkbaron i försöken att locka en ytterst ovillig publik till ordinärt vardagstrav.