Citat:
Ursprungligen postat av Stekel
Nja, hästägarna har väl gått back i alla tider. Men det är klart att det finns en gräns någonstans där för många kastar in handduken.
Knarkbaron, nu kryddar du allt lite tycker jag. Har förvisso ingen insyn i vad notorna ligger på för PR-försöken men såpass extravaganta ser de då inte ut tycker jag. Jag skulle väl inte säga att det är dödfött att jobba på att försöka få folk till banorna, för det är väl ändå så man får folk genuint intresserade tror jag. Om de sen väljer att följa travet på distans har man ändå nått målet även om de sedan bara besöker banan en gång vartannat år. Men att det ska bli samma folkvimmel på banorna som förr i tiden så fort de har tävlingar på Solvalla är en utopi folk bara kan slå ur hågen. Kanske om de drar ner antalet tävlingsdagar där till en gång i månad med toppsport då.
|
Lite överdrivet är det med knarkbaron, det medges. Det är ju tyvärr så att det inte bara är en bana som sätter sprätt på pengarna, utan det är ett kollektivt agerande med huvudet i sanden likt en struts.
Nästan alla banor gömmer kostnaderna för sina enorma restauranger och publikutrymmen i en ganska allmänt hållen driftsbudget. Det finns inte i tanken att ett sätt att bli av med de stora utgiftsposterna är att sluta värma upp och underhålla byggnader som mestadels är tomma. Solvalla har ju börjat lägga sina läktare i malpåse för att spara pengar, men det är typ det enda som gjorts.
Totalt sett ändar skillnaden mellan intäkterna från publiken och kostnaderna för publiken någonstans mellan 25-50 miljoner/år (försiktigt räknat). Och då har man som regel intäkter från sommartävlingar då merparten av publiken ändå vistas utomhus eller i särskilda tält som satts upp för ändamålet.
När man pratar med folk på banornas restauranger så vittnar de om att det finns bord och stolar som inte används mer än de dagar man har V75. Förråden är fyllda med porslin, glas, bestick och dukar som inte heller används så ofta. Och tyvärr, det är ju inte så att saker som bara står inte åldras.
Om man slutar drömma om fornstora dagar så kanske man kan börja ta itu med problemen och klura lite över hur man skall krympa sin kostym ned till något som genererar pengar istället för att kosta pengar. Mycket troligt ligger lösningen i att man får tänka sig utanför travsportens värld och söka samarbetspartners för att skapa nya och moderna anläggningar med en lagom storlek.