Snart bara en vecka kvar till det drar igång. Det känns ganska svårtippat i år. Ingen solklar favorit (även om alla bookies tror att Ryssland ska ta en promenadseger) och ett evinnerligt stort mittenskikt.
2016 kommer inte bli ett ESC-år man minns rent låtmässigt. Det är långt från det eminenta 2012 och det känns som att det i år saknas hederliga karaktärer.
Jag är så fullständigt irriterad på mig själv att jag inte plockade Frankrike när oddsen kom. Sjunkit som en sten och det med rätta! En av mina personliga favoriter i år.
Jag har lagt till ett spel idag som gäller för den första semifinalen och det är:
| 2016-05-10 21:00 | Semifinal 1 - Stockholm | Nation Att Gå Vidare Till Final vs Grekland |
Ja |
FT |
2 |
3.300 |
Det finns mycket som talar både för och emot att Grekland ska ta sig till finalen den 14 maj.
+ Populär nation
Semifinalerna infördes till tävlingen 2004 och sedan dess har Grekland aldrig missat en final. Sedan 2008 har man fått gå via semifinal (eftersom man inte vunnit tävlingen under dessa år och dessutom inte tillhör Big 5) och aldrig hamnat sämre än sjua i semifinalen.
+ Vänner
I samma semifinal som Grekland finns Cypern - två länder som "alltid" utbyter tolvor med varandra. Dessutom röstar även Spanien i den semifinalen och just Spanien är ett land som gett grekerna mycket poäng genom åren.
+ Låten
Låten i sig sticker ut en del i årets pop- och balladträsk. Innan låten blev offentlig sa Argo att man inte skulle missta sig på att låten kommer från Grekland och med facit i hand kan man inte annat än instämma. En tydlig nationell identitet brukar gå hem i Europa. Dessutom sjungs den på både grekiska och engelska (bara tre av årets 42 låtar sjungs på annats språk än engelska, två på franska och en på bosniska).
+ Semi-motstånd
Ser man till grannröstningsmönstret i tävlingen har man på sätt och vis haft lite tur:
Från forna Sovjet har man fått Moldavien, Armenien, Ryssland, Azerbjadzjan och Estland. Ja, alla kommer rösta på Ryssland men sen är det mer ovisst. Moldavien har inte sitt Rumänien och Armenien och Azerbajdzjan är i stort sett i krig med varandra och röstar definitivt inte på varandra.
Från forna Jugoslavien har man fått Kroatien, Montenegro och Bosnien. Det kunde varit fler.
Från Norden har man Finland och Island (här skulle man mest troligt räkna in Estland också). Förvisso röstar Sverige i denna semifinal också men just Sverige är det minst Nordisk-patriotiska landet av alla skulle jag gissa på sett till röstningen på senare år.
Så summerat har man haft en gynnsam lottning.
+ Diaspora
Ja. Jag vet att folk hatar detta men jag tror inte att man kan undvika att ha detta resonemang i åtanke. Många greker runt om i Europa!
Om man går över till det som talar emot att Grekland tar sig till final då?
- Startnumret
Grekerna går ut som nummer 2 av 18 i semifinalen och statistiken är tydlig: ju senare i startfältet man lottas desto bättre chanser har man att gå vidare till final. Men jag ser hellre att man får startnummer 2, precis i början, än mer anonyma 6-8.
- Låten
Jag måste sätta denna på minussidan också. Det är kanske en allt för knepig låt? Den är inte särskilt populär på forum runt om på nätet men många tycker den blir bättre efter ett par lyssningar. Det har man dock inte alltid råd med i Eurovision där man enbart får en chans.
- Framträdandet
Ja, hur kommer detta se ut på scenen? Videon består av en springande man. I svartvitt...
Men om man får in lite traditionell symbolik kan det gå genom rutan.
Jag själv har satt Grekland på plats 8-11 i semifinalen och eftersom det är 10 länder som går till final från varje semifinal blev jag ytterst positivt överraskad att få se fina 3.30 på Tonybet. Bet365 har 3.25 och det finns kanske högre odds ute på marknaden?
Men 2/5 units slänger jag absolut in på detta spel!
*Edit - Såg nu att Pinnacle har 3.41 i odds!