Citat:
Ursprungligen postat av wedetips
Snarare är det så att det är enklare att säga SD (eller annan extremåsikt) i en anonym undersökning än det är att rösta på valdagen. jag tror inte SD kommer över 3% i september.
Titta på NyDemokrati som låg runt 10% i nästan alla opinionsundersökningar. De fick 6,7% i valet.
Samma sak kommer hända nu. Missnöjesrösterna blir färre vid valdagen. Detta inte bara för att folk ändrar åsikt utan att många missnöjesväljare blir soffliggare och många av de som nu räknas bort i opinionsundersökningar (då de inte kan eller vill säga vad de röstar på) har bestämt sig. Något de ofta gör gör till fördel för etablerade partier.
|
Extremåsikt?
Nåja, du har nog rätt i att många som är missnöjda skiter i att rösta men jag tror ändå starkt på SD. Jag känner ett stort antal slöfockar som aldrig har röstat som kommer pallra sig till respektive lokal och rösta iår på grund av allt som sker.
Frågan är inte om SD kommer in i riksdagen utan hur stora dom blir, glöm inte att många säger andra partier för att dölja sina åsikter i undersökningar. Det vi ser i Sverige idag är ett snabbt växande missnöje mot problemet med invandringen och som det senaste beslutet som togs i riksdagen att ifrågasätta kostnaden för flyktingar eller invandring är numera olagligt har inte bättrat på situationen.
Jag tror som tidigare att många kommer rösta SD inte för att deras politik har några större fördelar utan för att man helt enkelt är trötta på problem som göms undan och ignoreras. Den andelen väljare är över 4% det är jag helt övertygad om.