Visa ett inlägg
Gammal 2016-05-25, 00:47   #51
Slurf
 
Slurfs avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 1 500
Sharp$: 1949

Sharps.se Kirtap million
Stats: 28 - 30 - 0
ROI: 105.57%
Vinstprocent: 48.28%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Juret Visa inlägg
Förväntad träffprocent: 1/(3.94*(1+vig)) = 23.07% (om vig=10%)
Antalet träffar: 40.3%*409 = 164.8

I Excel, =1-BINOM.DIST(164.8;409;0.2307;TRUE)
(svenska: BINOM.FÖRD och FALSKT)
Svaret blir väldigt nära 0.

Vad har vi räknat ut? Jo, vi har tagit fram sannolikheten för att din verkliga träffprocent 40.3% ska inträffa när den förväntade bara är 23.07% över 409 spel om du INTE har en edge, dvs att enbart slumpen avgjort utfallet. I och med att resultatet är i princip 0 så är sannolikheten att enbart slumpen skapat utfallet nästan obefintlig.

Mycket viktigt antagande: inga spel korrelerar med varandra, utfallet på spel 1 påverkar inte utfallet på spel 2. Dvs så att inte spel #1 är på "Arsenal -0.5" och sen är spel #2 på "Arsenal -1.5" i samma match.
Fast vad säger detta egentligen? Han skulle mycket väl kunna ha ett par riktiga högoddsare (typ 100x) som missat men pumpat upp medeloddset kraftigt. Högoddsare med bråkdelen av medelinsatsen i insats påverkar inte ROIen i någon större omfattning men kan alltså påverka medeloddset ganska så mycket.

Jag begriper att det inte går att göra mer än en grov uppskattning och att han bad dig om att göra beräkningen på den datan, men att göra en sådan grov uppskattning utifrån medelodds på ett så litet sample måste vara relativt meningslöst.

Jag har sheets på över 1k spel som ändå skulle vara helt onödiga att analysera på detta vis då både odds och insatser varierar kraftigt, mycket på grund av limiteringar och att jag givetvis inte spelar lika mycket på något som står i 50x och något som står i 2x. En del av spelen är surebets och en del samma spel bokfört på olika sidor till olika odds.

Ett sheet som är perfekt för din analys är maddmax sheet "14V" https://www.sharps.se/spreadsheet/25794, jag kan spontant inte komma på ett sheet med ett tightare oddsintervall.

Senast redigerad av Slurf den 2016-05-25 klockan 01:25.
Slurf är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat