Citat:
Ursprungligen postat av Stekel
Det går att vrida på statistik rätt långt. Och Olle är mästaren. Eller så ser han inte förbi det eftersom man saknar djupseende när man bara har ett öga.
Det är väl ingen bit till Halmstad från Jägersro va? De två emellan så finns det väl runt 100 travdagar på ett år. Så man behöver nog inte vila hästarna i brist på tävlingstillfällen där heller. Lägger vi till Charlottenlund som ju inte heller är mil därifrån (bokstavligen!) är det väl 20-30 till årligen.
Om jag ser till min egen bakgrund som kommer från Arvika, en av de "onödiga" banorna som bara kostar pengar och borde läggas ner enligt vissa, så vill jag påstå att det är väl investerade pengar det handlar om. Utan att veta hur mycket "extramedel" eller hur man ska uttrycka det som fördelas dit exakt så kan jag konstatera att det allra mesta arbetet bedrivs ideellt och jag vet att många Arvikabor utan banan skulle spela mycket mindre och vara mycket mindre travintresserade om inte banan fanns. Mig själv inkluderat. Och bara jag har lagt några miljoner i spelavdrag de senaste femton åren, kanske tillräckligt för att täcka ett års "stöd" till Sveriges äldsta travsällskap.
Det är svårt att få folk genuint intresserade på ett långsiktigt sätt utan lokal förankring. Lägg in det i kalkylen så blir det en enkel uträkning att de flesta av de banor som finns behövs och betalar sig på ett eller annat sätt över tid. Att kasta sig in med machete och kapa kostnader där de syns i den kortsiktiga balansräkningen är ofta en bra idé när man ska optimera och stärka en verksamhet. Men inte i det här fallet. Jag säger inte att det är vettigt att precis alla finns kvar. Men det är absolut något som ska göras med hänsyn taget till hur det kommer påverka allting på ganska lång sikt. Att vända på det igen om man kapat för mycket, det är något som skulle innebära verkligt stora kostnader.
|
Drömmen vore ju att det fanns pengar till allt. Tyvärr är inte verkligheten sådan. Då är frågan vad som är viktigast att prioritera för travets bästa i framtiden. Modernare arenor i storstäderna känns viktigare för mig än att det i vissa befolkningsglesa regioner ska finnas tävlingsbanor inom några mils avstånd.
Banor som Hoting, Oviken , Karlshamn och Arvika finns det ingen anledning att ifrågasätta. Som du skriver sker det mesta arbetet ideellt där och bidragen är väldigt små. Ett antal banor till borde fått den statusen och kan få det inom en snar framtid just för att undvika att dom läggs ner helt. Gäller bara att de ideella krafterna där är tillräckliga för att driva banan utan en massa bidrag.