Ämne: HOTING
Visa ett inlägg
Gammal 2016-07-11, 10:04   #36
olle

Reg.datum: sep 2010
Sharp$: 61675
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SO Visa inlägg
Det är ju ATG själva som satt fart på nedgången. Genom ATG live såg man till att folk försvann från travbanorna. Jag själv drabbades av detta när jag tyckte det var bortkastat att åka till Bergsåker, 11 mil T.o.r i halvdåligt väder i första hand för att bevaka 2 st nästagångare. Kunde lika bra kolla/spela via datorn Detta hände inte bara en gång. I akt med publikbortfallet dränerades aktiviteterna på banan. Ingen kiosk längre, sämre restaurang etc etc etc.

Det är banor som Hoting som höjer temperaturen. Många hästägare kommer från övriga norrland och har med sig en eller två hästar och får sin semestervecka samtidigt och har tillgång till en massa andra aktiviteter runt Hoting under mellandagarna. Det tillkommer nya spelare, dvs sådana som aldrig varit på trav tidigare. Travet blommar upp för några dagar. Med kaffeburkarna är det nog dags att packa ihop. Jag tror inte alls att ATG är missnöjda med omsättningen den här veckan, tvärtom.

Snacket om att det är USEL KVALITET på hästarna har jag svårt att förstå. Att vissa "spelare" har svårt att analysera ett lopp utan topphästar och fullödig information är ju inte något att haka upp så på. Det är ju ytterst fråga om kompetens och erfarenhet. Trav är väl i första hand ett spel. Eftersom kvaliteten (s.k. V75 klass) inte ens (på långa vägar) räcker till 60 st V75 omgångar får man nog acceptera att inga megastjärnor startar i Hoting heller. Men usel kvalitet, nej det köper jag inte. Utan bredd ingen topp.
Jo men hallå. Det är inte år 1979 eller 1982 längre. Hur tror du spelomsättningen och därmed travets intäkter sett ut idag om inte atg live och direktsänt trav i tv fanns? Menar du att atg inte skulle hängt med i teknikutvecklingen ? Det fanns i princip ingen direktsänd sport alls i tv och bara två statliga tv kanaler, inget internet och inga mobiltelefoner om den tid du pratar om. Idag kan du se varenda fotbollsmatch från superettan och uppåt och varenda hockeymatch från allsvenskan och elitserien hemma i tv soffan, precis som du kan se vartenda travlopp hemma i soffan. Skillnaden är att travbanorna pga detta avfolkats medan hockeyn och fotbollen har mer publik på arenorna än förr. Orsakerna är flera. Fotboll och hockey som arenasport är en större upplevelse än hemma i soffan samtidigt som i princip alla lag har moderna och tidsenliga arenor idag. Travet och framförallt spelandet däremot funkar mycket bättre hemifrån, och alla landets travarenor är omoderna och otidsenliga vilket sammantaget gör att travet upplevs bäst hemma i soffan. Det är ingenting som går att ändra på även om man med moderna arenor som bro park åtminstone skulle öka förutsättningarna för att locka tillbaka publiken till travbanan.

Sen måste man väl därmed även då dra slutsatsen att det därmed heller inte finns behov av lika många travbanor som förr i tiden. Det behövs inte som i Gävle/Dalaregionen eller i Värmland så många tävlingsbanor som det nu finns. Det skulle med ett reducerat antal gå att bedriva tränings och tävlingsverksamhet precis lika bra ändå och för dom som vill gå på en travbana skulle det ändå finnas en sådan inom nära håll.

Du verkar leva kvar i hur samhället såg ut för 30 år sedan när du pratar om hur travet borde fungera idag.
olle är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat