Citat:
Ursprungligen postat av mackpeter
Under tiden står det chefen för Lantbruksstyrelsen fritt att byta olämpliga banveterinärer. Men då blir den utbytte hjälte i massmedia som "visselblåsare".
|
Ja och däri ligger väl också problemet. Såvitt jag förstår har han inte gjort något fel, bara tolkat reglerna på ett annat sätt än sina övriga kollegor. Han utmanar regelverket. Precis som Johnny gör när han kör lite slalom med bangränspinnarna, Bergh och Kolgjinis när de tar en flygande osv osv. Hade han agerat på ett sätt som klart strider mot reglerna förutsätter jag att han blir entledigad. Även om det nu är en svensk myndighet vi nu pratar om som ska lyckas ta ett sånt beslut. Det är väl helt enkelt så att lagarna är så allmänt hållna att det helt enkelt är jävligt oklart om något är lagligt eller inte. Annars får man väl hoppas att till och med de vågat gå ut och säga att "ja hans polisanmälningar saknar helt grund som vi ser det". Åtminstone. Om nu inte stänga av honom då till och med. Men eftersom de inte gjort något av detta utan istället gått ut och sagt att han sköter sitt arbete, om än på ett sätt som går utanför normen, tyder det på att det nog ligger till så att han är i sin fulla rätt att göra som han gör. Bara för att folk inte drar jämnt med sina kollegor kan man inte byta ut dem hursomhelst.
Kortsiktigt är det ju inte bra såklart att det ser ut som det gör på Åby, men för framtiden kan det ju vara det. Efter ett antal uppmärksammade diskningar för förseelser i början av loppen för ett par år sedan fick de till en något jämnare nivå på domarbedömningarna vill jag påstå. Även där var det någon som gick ut och tog kontroversiella beslut för att de tyckte att det skulle vara så eller för att utmana reglementet och få klarhet och jämnare bedömningar. Oavsett vilken av dessa två (förmodligen det förstnämnda som det verkar) som gäller i det här fallet kan det nog på samma sätt utmynna i något gott. Det är ju inte helt ovanligt att åsikterna går ganska brett isär när veterinärernas bedömningar och beslut diskuteras.
I mina något oinsatta ögon ser det lite märkligt ut att de har nämnder i de övriga beslutande organen på tävlingarna (måldomarnämnd samt bandomarnämnd). Vetrinären däremot får agera helt solo.
Och det här med polisanmälningar kan ju egentligen vem som helst syssla med, jag kan sätta mig och författa ett antal mot de jag anser driver sina hästar för hårt. Går det över vad som är lagligt riskerar de straff för det och gör det inte så går de fria, så enkelt är det. Kan inte straffskalorna på det där men jag räknar med att straffen i böter och avstängningar de faktiskt får på banan är värre. Om de nu åker dit på något, utan att veta jättemycket om hur lagen ser ut kring det här räknar jag med att det inte blir något alls utav det. Något kanske leder till åtal och blir prejudicerande och då begriper nog till och med Åbys veterinär det lönlösa i att fortsätta polisanmäla.