Visa ett inlägg
Gammal 2016-08-14, 09:13   #24
magicalrat

Reg.datum: nov 2012
Sharp$: 535
Standard

Stekel står för ett av de bästa inläggen jag läst på Sharps här ovan. Att agera djävulens advokat brukar ofta föra sakfrågan framåt.

Personligen tycker jag att Anders Bergqvist (som banveterinären väl heter?) överreagerar, men det är som sagt min subjektiva bedömning. Jag tycker mig också skönja att en majoritet håller med mig om den åsikten.

Samtidigt är jag för granskning i alla dess slag, och att man provar systemet. Om Bergh eller Lövgren gjort rätt eller fel kanske ska bedömas av andra än endast banveterinären? En polisanmälan skulle ju ge en ytterligare oberoende granskning.
Det blir samtidigt en slagsida i uttalanden då t.ex. Bergh får möjligheten att argumentera och angripa detta för sin sak i sin kolumn i Expressen. Åsikten påverkar säkert stora delar av etablissemanget och när Bergh följer upp det med en bojkott sätter han press på både banan och banveterinären. Vem vill bli banveterinär om det i första hand handlar om att stryka de aktiva medhårs?

Vad är banveterinärens arbetsbeskrivning? Jag gissar att den har väldigt lite att göra med vad en partisk aktiv har för åsikt om hur han själv agerat under ett lopp eller i vilken författning han/hon selar ut en häst?

Inte alltför sällan är många beredda att förbehållslöst slåss för de aktiva och (kanske naivt) tro att de gör allt de kan för att sköta om hästarna på bästa sätt. Gör de verkligen det? Håller sig alla travtränare till att sätta hästens välmående i första rummet eller finns det andra faktorer som de (givetvis outtalat...) värderar högre?

Oavsett vad man tror och tycker så anser jag att man borde välkomna en granskning och förbättra hur systemet ser ut i dag. Jag kan tycka att det borde finnas mer än en enväldig banveterinär per travbana, och att möjligen Jordbruksverket som myndighet borde sköta eventuella framtida polisanmälningar, men genom att Bergqvist nu utmanar nuvarande system så kanske det för något gott med sig in i framtiden?

En bojkott i mina ögon slår då ett slag mot en oskyldig bana plus att ni som spelare tar de aktiva som polisanmälts i försvar utan att de ens prövats om de gjort rätt eller fel. Gör som ni vill, men kom då heller inte och gnäll när kuskar eller tränare i framtiden missköter hästarna p.g.a. att veterinärerna är rädda för att bli uthängda som övernitiska eller travsportsdödare.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
SO (+1), Migge (+1), Bridgeman (+1)
magicalrat är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat