Citat:
Ursprungligen postat av Spetsochslut
Hur kan alla här vara så säkra på att det är banveterinären det är fel på? Har ni bevis för det? Framför gärna dom då. Att lyssna på 2 tränare/kuskar Bergh och Lövgren rakt av bara sådär, finns det fler tränare/kuskar som klagar? Om inte varför endast de här två?
Nu har ni hängt den här veterinären redan i forumet likt Björn G igår så bevisa gärna på vilka grunder som ni gör det på.
|
Det är ju faktiskt inte så konstigt att alla är på tränarnas sida i det här fallet. Drivningarna som polisanmälts är inte något som sticker ut överhuvudtaget på ett sätt som normalt leder till någon polisanmälan. Den enda jag tittat på som varit på tapeten var drivningen Lövgren gjorde på Jairo. Något som normalt leder till lite böter för drivning och eventuell en kort avstängning. Absolut ingen polisanmälan.
Men om man höjer blicken lite så kanske det räknas som djurplågeri i lagens mening, och det är väl det som veterinären är där för att bevaka och beivra. Precis som han skulle anmäla om han var trafikpolis och såg någon gå mot rött kanske (också en lagöverträdelse som normalt leder till absolut ingenting). Jag tror 98% av de som tycker något inte har en aning om hur lagen som reglerar detta är skriven och ska/bör/kan tolkas. Något man bör tänka på. Hursomhelst, en oangenäm situation som förhoppningsvis ändå för något bra med sig till slut som många här till min förvåning verkar hålla med om.
Veterinären sitter i en position där han har ganska stor makt över tävlingarna. Samtidigt när man sitter så ensam är det väl (stor?) risk att man hellre friar än fäller för att inte göra sig ovän med i princip samtliga kollegor. I domarnas instruktioner är devisen för övrigt "hellre fria än fälla" (fegt och feltänkt i min åsikt för övrigt). Det tror jag inte veterinärerna är instruerade till och då ska de heller inte göra det.