Visa ett inlägg
Gammal 2016-08-23, 18:03   #6
Shizznit

Reg.datum: jul 2013
Sharp$: 5157
Standard

Jag vet inte vad folk tror eller inte tror, men är någon förvånad? De senaste åren har ju dominerats av det som kan kallas "moderna träningsmetoder". Det ger en grym utvecklingskurva för hästarna - och vilka tider de går sen! Oldschooltränare tycker att det är fusk. Nyare tränare accepterar metoderna och lever i gråzonen. Synen på detta kan splittra gamla radarpar, "tvinga" tränare att flytta utomlands för att få vara ifred och det gör att svenska hästar har årskort på Frankriketransporter. Till och med småtränare blir storkonsumenter av bakpulver för att ha en chans att hänga med i utvecklingen. Tyvärr går mycket av detta ut över djuren, vilket jag tycker är skit.
Kung Åke är ju kung Lasix nuförtiden, med den därstädes sportens goda minne. Hade det fungerat att köra vidare med det i Sverige, tro?

På den gamla goda tiden var moderna träningsmetoder det Stig H stod för. Då var det mer krasst, ville alla ha häst hos dig var det bara att plocka in 120 st i stallet, ha 120 svart och köra hästarna till max. De som inte höll åkte ut, in kom nya direkt. Och de som höll och var kvar i stallet var den riktiga gräddan. Jag har själv aldrig haft häst hos Stig H av välvilja för hästarna, men idag är ju de med dåtida mått mätt bryska metoderna snarast milda. Idag är det nya svarta istället höljt i ett medicinskt dunkel.
Shizznit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat