Citat:
Ursprungligen postat av hatten1
129 kr kostar ett koboltanalys enligt listpris . Således KAN aldrig kostnaden vara problematiken i sammanhanget. Då bör man ställa sig frågan, VARFÖR testas det inte på ett ämne som diskuterades på hästsportskongressen 2014i Sidney, där Johan Lindberg var närvarande( det beslutades också att all form av rejkback skulle förbjudas inom samfundet)
Hur kommer det sig att Norrmännen tog tag i det som Sverige missade? Samt missade Sverige verkligen? Har dessa prover nu analyserats för Kobolt, jag är inte så övertygad för det framkom olika uppgifter på presskonferensen i NO.
Varför äldre tester ska analyseras? Av tre orsaker, hästhälsa, spelsäkerhet samt frikänna alla hederliga tränare som inte tagit den genvägen. Oavsett vad regelverket säger, så får man indicier på vilka som tar genvägar, och kan således rikta större uppmärksamhet på dessa tränare i framtiden.
Ge mig en rimlig orsak till varför INTE äldre analyser skulle testas?
|
Jag har fått en helt annan prisbild för mig. Ett normalt dopingprov där man kollar efter ett antal av de mest vanliga substanserna kostar typiskt någonstans mellan 1500 och 2500 kronor. Då ingår det 40-50 olika substanser (vissa detekteras gemensamt i ett och samma test, andra inte, därför varierar antalet med vad man vill leta efter i testet). Det här är något man tagit efter från humanidrotten där man idrottar i olika discipliner. Det är t.ex. inte rimligt att en långdistanslöpare dopar sig med anabola steroider för att bygga upp mer syrekrävande muskelmassa. En sprinter EPO-dopar sig knappast, för de hinner ju nätt och jämt andas i ett hundrameterslopp.
Men dopinglistan innehåller hundratals olika substanser, från diverse mediciner och annat. Att göra en stor bred undersökning kostar runt 10.000kr och tar ganska mycket tid. Det är dock kanske rimligt att söka mer brett när det gäller hästar som ju alla tävlar på ungefär samma sätt.
Ett enskilt test för en substans kostar i sig inte så mycket, men man måste hela tiden behandla proverna mycket omsorgsfullt på ett rättssäkert sätt. Alla tester sker individuellt där det är omöjligt för ett prov att kontaminera ett annat prov.Det gör att proverna blir ganska dyra att analysera.
I Sverige tar man årligen runt 3500-4000 dopingprov per år.
Jag skulle därför vilja att man började med de senaste två årens storlopp och svenska rekord som satts. Naturligtvis är det en bred analys som skall göras efter alla möjliga ämnen när man ändå gör kontrollen. Tinar man upp proverna så är de att betrakta som förstörda sedan efter en analys. Letar man bara efter Kobolt så kommer ryktena snabbt komma om att det var något annat man skulle letat efter. DMSO, Aregawis hjärtmedicin, norsk astmamedicin eller någon syntetisk smartdrug.
Jag tror man skall börja i lite lagom skala och se vad man hittar. Hittar man fler positiva prov så får man fortsätta gräva med t.ex. alla V75-hästar.
För framtiden bör man naturligtvis införa breda tester i större omfattning, och inkludera kobolt i standardtesterna.