Citat:
Ursprungligen postat av hatten1
Intressant att det finns så många kemister här, enär jag erfarit information från en analytisk kemist. Själv är jag naturligtvis inte skickad att avgöra vad som är korrekt i frågan, men kanske är Viroid det? Likväl litar jag på min uppgiftslämnare fram tills någon med kunskap uttalar sig, än så länge har jag inte noterat detta.
Förutom vid presskonferensen i norge, där det tydligt uttalades" Proverna är inte speciellt dyra" Vad nu det kan innebära i sak. ST anser tydligen att proverna är dyra, enär det var Norge som tvingade fram provtagningen( som dock analyserades i Sverige)
Det ligger så enormt många begravda hundar överallt på alla stallbackar, liksom med önskvärd tydlighet även på den asfalterade ( för säkerhets skull måhända?) parkeringen utanför silvergrisen. Att ST inte vill riskera odörer vid upptining av prover, är måhända förståeligt med tex Estlandskatastrofen i minne, men ingen direkt övertygande argumentation har skett för att förklara att inte Koboltprover togs på Souloys hästar i Sverige, samt togs det i Danmark/ Finland? Skeptisk!
Det är kanske så enkelt som att Norge har färre ägg i korgarna än de övriga i norden, och har lite högre rättspatos? ( kanske visa av erfarenheter inom humanidrott? )
|
Naturligtvis skall ett antal prover tinas upp och analyseras. Jag har förslagit att man börjar med de senaste två årens storlopp samt svenska rekord. Där skall inte bara testas för kobolt, utan bredast möjliga test bör göras. Är de negativa finns det inte anledning att tina upp fler prover just nu.
Att däremot testa alla provet för allt hela tiden, är något som blir väldigt dyrt. Det är ju inte bara kobolt det pratas om, och det kan vi kanske utgå ifrån att det från och med nu ingår i normalkontrollen av dopingprover. Frågan är vad man gör med ytterligare 2-300 substanser och mineraler som inte ingår i normalproverna. Skall alla prover som tas testas för allt får man antingen tillföra flera tiotals miljoner, eller ta betydligt färre prover.
Det kan tilläggas att man också inom humanidrotten inte gör totala tester på alla prover som tas. Man har en karta med det mest uppenbara och vad det "snackas" om, och så får en del tagna prover genomgå totala tester. Proverna fryses ned så att man kan gå tillbaka. Det som skiljer humanidrott från svenskt trav är att man inom humanidrotten tar betydligt fler prover utanför tävling.