Är inte drevet som pågår mot Souloy ett uttryck för freudenschade och den svenska avundsjukan? Det är ju knappast så att Souloy har medvetet dopat alla sina hästar hela tiden som jag får känslan av att många anser. Det är ju inte så konstigt att alla souloys hästar som startar samma dag testar positivt, de reser ju tillsammans och har förmodligen samma behov av vitamintillskott för att klara längre resor i värmen. Sedan att det tillskottet de fått omvandlats till kobolt är naturligtvis olyckligt men knappast något man har gjort medvetet för att fuska.
Jag tyckte det fanns en viss besvikelse hos lindberg att man inte lyckats hitta några positiva tester i vare sig olympiatravet eller åby stora pris. Ansåg Souloy att hästarna var för överlägsna att han inte behövde dopa de vid dessa tillfällen? Naturligtvis inte, resan vid dessa tillfällen var mindre besvärlig för hästarna eftersom det var lägre temperatur vid åby stora pris och olympiatravet.
Jag har sett denna hetsjakt förr, då mot Åke Svanstedt, en annan förvandlingstrollkarl som kunde få utdömda hästar att resa sig. Även då fanns en konsensus att det måste röra sig om otillåtna metoder för så skicklig kan ju ingen vara. Att Åke hade ett överlägset träningsupplägg som många därefter har försökt kopiera med viss framgång var det ingen som brydde sig om. Han var en fuskare som skulle bort från travet.
Min uppfostran omfattade inte att känna avundsjuka och skadeglädje mot mina medmänniskor. Det tog faktiskt ganska lång tid för mig att upptäcka att dessa beteenden över huvud taget fanns. Tyvärr gäller detta inte alla svenskar, långt ifrån dessutom.
Vill också nämna något om Westergård som jag anser i så fall gjort ett betydligt grövre brott. Han har behandlat hästar med antiinflammatoriska medel, inte fyllt i hästarnas hälsokort och därefter åkt ut och startat. Det är medvetet fusk, men eftersom Westergård inte är i närheten av lika framgångsrik som Souloy, är behovet att känna freudenschade inte lika stort.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
|