Huruvida Kobolt har inverkan på hästarnas prestationsförmåga är i sig ett helt annat kapitel än att de tillförs detta medel i avsikt att höja deras prestationsförmåga.
De veterinärer jag talat med säger samtliga samma sak, det går endast att erhålla så höga doser genom intravenöst tillförsel, dvs genom bloddoping.
Kobolt började utredas redan 2006 i HongKong, då var det redan känt som fungerande humanpreparat. I såväl Asien, Usa, Australien och England har det förekommit ökande fall av kollaps på banorna, ofta med direkt dödlig utgång, vilket även skett ett antal i Sverige, huruvida det är ökande här vågar jag inte uttala mig om, men det sker, men internationellt anses Koboltförgiftning vara en bidragande orsak, liksom tex Anebola .
Det är ju inte första gången vare sig människor eller djur tillförs medel i akt och mening att höja resultaten, men att det som gives är placebo eller direkt giftigt.
Likväl är avsikten och hästhälsan i detta fallet som är det verkligt allvarliga, om tränaren har tillräckligt bra rådgivare eller blivit pålurad ett medel som inte är prestationshöjande är egentligen av lägre vikt.
Liksom mycket inom medicin och forskning, är sällan alla överens , t o m D-vitamin är ju omtvistat och inte rekommenderat av socialstyrelsen samt många läkare, varvid nordbor i största allmänhet lider grav brist på en fullständigt nödvändig grundsten i vårt immunförsvar.
Man kan istället fråga sig varför det internationellt anses vara ett jätteproblem med koboltdopning, men inte i norden(tidigare) varför har norden sopat problematiken under mattan?
Att ST överbetalar för analyser och provtagningar av tester har ju samma grund som att militären överbetalar för matriel och tex immigrationsverket överbetalar för boende och handläggande. Det är andras pengar som handhas, samt handläggandet utförs med hänsyn till familj, och svågerpolitiken är så genomrutten att man skäms när man analyserar kostnadskalkyler.
Vänskapskorruptionen i Sverige är så fullständigt implementerad att många människor t o m anser att de som väcker frågor, vill belysa och förbättra anses som illojala visselblåsare. !
"Pecunia non olet!"
Pengar luktar inte!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
|