Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson73
Vilka svenska tränare har åkt fast för doping? Och nu menar jag inte att man har använd för mycket vitaminer som Souloy utan doping som har positiv verkan.
|
Det mest flagranta, och vad jag kan erinra mig det enda, är Nisse Enqvist som gav sina hästar steroider.
I övrigt finns i den svenska dopinghistorien ett antal fall där man hittat kortisonrester, där man inte iakttagit karenstider, där spår av humanmediciner hittats, boxsmittor, koffeinkontaminerat foder och liknande. Det betyder inte att svenska tränare är helgon, men de senaste 10-15 åren när dopingproverna varit ganska vassa så har man i vart fall avhållit sig från att hälla i hästarna något straffbart uppåttjack.
Man ser rätt så bra i ett dopingprov om det man hittat är något som tillförts hästen i verksam dos eller ej eftersom man numera också kan leta efter nedbrytningsprodukter som kroppen skapat. När ytterst låga värden hittas och inga ämnen som en dos borde brutits ned till, kan man anta att det handlar om någon form av oavsiktlig kontaminering.Hästarna fråndöms prispengar ändå, och tränarna får som regel ett straff i enlighet med det strikta tränaransvaret.