Uj uj uj, här skulle vi lagt en
Skrällfångare™. Ganska exakt vad jag brukar sikta på där: 2-3 tecken streckade 1-10% och ytterligare 2-3 tecken streckade under 20% (men frågan är om 7:an på Brynäs verkligen varit streckad till 1% vid inlämning eller om den var helt off the charts).
Citat:
Ursprungligen postat av limeburn
Har kanske varit uppe till diskussion innan kanske, men nu när vi fått in lite slantar i bolaget så hade jag önskat att vi även körde utdelningsreduceringar.
För min del behöver det inte vara några större grejor men att sätta över minst 20k i utdelning hade varit najs. Kan vara högre också för min del.
Visst kan det vara trevligt att få in lite småpengar men jag tycker det är roligare att ha fler rader på de större pengarna.
|
Rent allmänt så korrelerar utdelningen ganska väl med antalet lågstreckade tecken. Om man tänker sig att vi ger de tecken som är streckade under 10% ett värde av 10 poäng och de tecken som är streckade mellan 10% och 15% ett värde av 5 poäng så ser förhållandet mellan utdelning och antal (streckprocent)poäng vid fulltid
i väldigt grova drag ut så här (räknat på hockeyomgångar med rullpott eller extrapengar):
Gränsen för utdelningar över 20 000 kr går ungefär vid 10 poäng, d v s det krävs att antingen ett tecken streckat under 10% sitter
eller att två tecken streckade mellan 10% och 15% sitter.
Om det finns möjlighet att villkora på detta sätt i våra reduceringsverktyg
så är detta ett alternativ att vikta lite mot de högre valörerna.