Hur var det där att göra "köttfärs" av ATGs redovisning? Han är lika enögd som ATG, bara det att han står på andra sidan.
"I övrigt hade man ”jackpotkorrigerat” med totalt 99 omsättningsmiljoner; det är alltså pengar som inte faktiskt kommit in, men som man räknar med skulle kommit in ifall det blivit fler jackpots.
Övriga faktorer som Tillsammans (måste omsätta miljonbelopp varje vecka!?), ökad marknadsföring, Stjärnkusken, ny TV-studio, positioneringssystem, SHL-sponsring och andra investeringar har över huvud taget inte räknats in. Inte heller det där med att det rinner in extra miljoner varje gång det blir omstart i V75-1 (under flera år tidigare var det alltid autostart där). All omsättningsökning härleddes till bytet av starttid."
Om man skulle försöka stoppa in ett lite objektivt lätt och lagom-perspektiv i det hela skulle jag vilja tillägga följande kommentarer:
*Vore konstigt att inte korrigera för jackpottarna va? Utan sådana korrigeringar kan man ju inte få jämförbara tal att jobba med.
*Korrigeringar för tillsamman/stjärnkusken och allt annat han buntar ihop där köper jag inte. De har alltid ett antal marknadsaktiviteter igång och det blir en gissningslek med stora felmarginaler om man ska ge sig på att uppskatta det där.
*Att slänga in Boost rakt av är fel, det håller jag helt med om! Däremot bör en del av det räknas. Det är ju säkert en hel del Boost-spelare som lägger samma summa både med och utan Boost = lägger färre pengar på systemen nu för att landa på samma kostnad till slut. Väldigt svårt att säga hur stor andelen är (20-25% av omsättningen?) men man bör ge sig på en uppskattning där!
*Omstartsmiljonerna tillkommer tveklöst och bör räknas bort för att korrigera. Om de nu har de siffrorna, skulle inte förvåna mig så mycket om de faktiskt inte kunde få ut dem ur sitt eget system. Vet inte om det där med voltstart i första sammanföll helt med bytet av starttid dock, vill minnas att det gjordes tidigare eller?