Visa ett inlägg
Gammal 2016-11-20, 16:26   #75
Viroid
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Jisses, nu får ni börja ge er och lyssna på Strappa. Reduceringsgraden spelar ingen roll alls. Det är vägen till hur raderna reducerats som är det intressanta.

Jag vet t.ex. erfarenhetsmässigt att det är väldigt få hästar som är sjua eller sämre på insatsranken som kommer att vinna. Men jag vet också att det inte är så himla ovanligt att någon av dem vinner. Att därför ta med många av dem och ställa krav på max en ger per definition en hög reduceringsgrad, men är helt statistiskt korrekt. Och ärligt talat är det inte så många spelare som lägger ned tid och resurser på att försöka rangordna "böset" i loppen.

Om jag sedan fortfarande tycker att systemet är lite dyrt så kan jag reducera med t.ex. enfelsreducering. Då garanteras jag minst sex rätt om alla villkor sitter, men har fortfarande chansen på en sjua. Det reducerar sjukt bra, det är ganska slumpmässigt, och naturligtvis måste jag förstå att om jag plockar bort ytterligare 75% av mitt reducerade system med den här metoden så sjunker mina chanser att få sju rätt med 75%. Å andra sidan så har jag då råd att lämna in det.

Det finns några reduceringar man ofta gör som nybörjare som man verkligen kan kalla för att reducera bort sig. Det är när man börjar använda en massa villkor som kan tänkas jobba emot sig själv. Exempel på det är att man ställer krav på att olika kuskar max får vinna X lopp, att det skall vara ett visst antal udda och jämna nummer, att samma nummer endast får förekomma två gånger i raden, att max två bakspårshästar får vinna och så vidare. I kombination med andra reduceringar är det där rätt så giftigt eftersom det är ganska troligt att de kommer krocka.

För en normalbegåvad människa som vågar experimentera och lär av misstagen är reducering ett bra sätt att spela.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat