Visa ett inlägg
Gammal 2016-11-21, 12:43   #145
NicklasJ

Reg.datum: feb 2012
Sharp$: 17990
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Solo Visa inlägg
Ett stort problem för teoretikerna (utöver att få ligger plus på travspel) är att deras modeller bara är perfekta om man sitter på de slutliga och "sanna" vinstchanserna och utdelningarna i alla potter. Diffen mellan travteoretikernas "modeller" och verkligheten är ofta avgörande för vinst/förlust över ett spelarliv.
Ett problem för de övriga är att deras modeller aldrig stämmer?

Tycker snarare det är så att jag och Strappa framhäver vikten av att de är du själv som är "inputen" och reduceringsprogrammet bara är ett verktyg för att optimera egna värderingar.

De är de simpla modellerna som ofta framhävs i dessa trådar som lovar guld och gröna skogar byggda utan grund i teorin som jag ställer mig emot.

Trav är svårt, väldigt svårt t.o.m. De kunskapsmässiga inträdesbarriärerna för travspel är väldigt höga, vilket gör att även hobbyspelarna kan mycket om sporten. För att vinna ska du inte bara vara generellt bättre än de andra, utan du måste ha ett sådant övertag på kollektivet att du även slår ett rejält spelavdrag (V75=35%). Man bör därmed vara väldigt ödmjuk angående chansen att man själv tillhör den relativt lilla grupp av spelare som är vinnande i längden.

Det centrala är din egen värdering av hästarnas chanser. Om detta fallerar spelar det givetvis ingen roll hur du fortskrider. Om man värderar sämre än kollektivet kan det rent av vara skadligt för avkastningen att börja vikta systemen. Däremot i en tråd på ett forum där en spelare undrar om fördelarna/nackdelarna med ett reduceringsprogram vore det konstigt om man inte berättade om hur det teoretiskt bör användas för maximal nytta och vart man borde sträva som en seriös spelare. Att teorisera om det som vi praktiskt utövar som spelar är väl en av andemeningarna med att skriva på ett forum?

Vill också säga att jag tycker det är tråkigt att tråden övergår i diskussioner om hur mycket folk tjänar på sitt spelande eller ex. påståenden att någon är för "seriös" när ens egna argument börjar sina. Alla har rätt till sin åsikt och på många sätt är det berikande när inte alla håller med varandra. Men för TS skull, låt det stanna vid sakfrågan.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Strappa71 (+222), Torstens (+5), MoniMakerApp (+10), Perreffs (+123), hatten1 (+10)

Senast redigerad av NicklasJ den 2016-11-21 klockan 13:25.
NicklasJ är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat