Citat:
Ursprungligen postat av Solo
Det centrala är din värdering av hästarnas chanser...ja, men de ska kunna utnyttjas i praktiken också och du vet ju också hur svårt det är att utnyttja sina chanser på rätt sätt i praktiken.
Det jag menade med mitt inlägg är att många som snappat upp den enkla teorin bakom spelvärde på V75 (radernas vinstchans vs uppskattad utdelning enligt insatsprocent) är lyriska att berätta det för allt och alla, men underskattar skillnaden mellan teoretisk modell och utfall både avseende vinstchanser och utdelning. En del av skillnaden är varians och en del är spelarens och programmens modellfel (systematiska fel).
Skillnaden mellan en hel del spelares teoretiska modeller och utfall är ofta brutal i praktiken även om teorin verkar stämma. Men det vet du ju också.
Hillary förlorade ett val på modellfel i statistiska modeller, folk säger sig veta att gud inte finns och inser inte att ateism också är en religion, chefsanalytikerna på bankerna tjänar miljoner på att förutspå aktiekurser men kan inte ens säga vad kursen kommer vara om två timmar.
Teori är en sak, praktik en annan. Lätt att glömma för den icke ödmjuke och oss andra dödliga. 
|
Fast det du skriver är väl snarare att betrakta som ett argument för det jag eller Strappa skriver? Just eftersom jag bara skriver i teori och till skillnad från andra inte försöker konkretisera det i förenklade modeller med en massa både teoretiska och praktiska hål.
Det är givetvis så att det finns många problem när man ska försöka praktisera detta. Förutom att du själva måste vara duktig på värdering så finns det fler variabler du inte kan styra över (oavsett strategi) som exempelvis över/underrens. Oavsett hur bra en rad kan se ut på förhand kan jag omöjligt skydda mig mot chansen att exempelvis ett ombud som kungsfrukt har sålt 20 system som också sätter sjuan och skickar mitt förväntade EV ner i källaren.
Det vore dock konstigt att rikta in sig på dessa när TS frågade konkret om just reduceringsprogrammet. Jag måste säga att jag har lite svårt att förstå vart du vill komma med ditt resonemang. Ser inte hur det skulle hjälpa någon om jag istället hade förklarat en felaktig teori/model av anledningen att den rätta är svår att genomföra.
Liknande teoretiska diskussioner förs exempelvis inom poker där man pratar om GTO - game theory optimal. Det ska dock inte missuppfattas som att någon på något vis "löst spelet" och kan spela helt perfekt balanserat vid varje enskilt beslut. Även om utvecklingen inom pokern har varit helt otrolig de senaste 15 åren, kan man med säkerhet säga att ingen är i närheten av att spela GTO än. Istället är det en strävan efter att nå så långt som möjligt och bli så bra som man kan.