Jag håller med här och till stor del de som nappade på betet till "spelteoretikerna"(som egentligen inte avsåg någon specifik person, utan mer i allmän betraktelse "vi-dom, teori-praktik").
Ibland vet inte ens teoretikerna (ingen specifik person, allmänna ordalag) hur de ska härleda EV teoretiskt rätt och på vilka antaganden deras resonemang vilar. Det finns andra trådar här som är avslöjande avseende detta, inte minst för ett visst reduceringsprogram. Men vänskapsband mm döljer kanske det.
Vi kan visa att ett uttryck för teoretiskt EV på V6-spelen blir långt och är beroende av flera val den enskilde spelaren gör och att vi tvingas göra ett antal antaganden om saker ATG inte lämnar ut info om. Men den praktiska verkligheten gör att vissa tillsynes amatörmässiga intuitiva tumregler kan vara att föredra, även teoretiskt! Därav mitt lilla inlägg. Här tror jag det finns mycket man kan diskutera och lära sig och andra, mötet mellan teori och praktik.
Jag håller helt med om att det finns ett värde, och inte minst ett nöje, i att diskutera utifrån teorin. Niclas bästa råd, ett riktigt underskattat, är att allt handlar om att bestämma sig för vilka rader man vill ha och sen försöka lära sig hur man väljer ut dem. Reduceringsgrad suger givetvis också.
Så, kanske var det bara onödigt av mig att i tristessens novembermörker slänga in ett snabbt inlägg.. Keep It Up boys!
F.ö är mina tre bästa reduceringsråd: överlev, utvärdera, överlev.
Citat:
Ursprungligen postat av bingotant
Vad spelar det för roll om du är teoretisk perfekt om du inte kan omsätta det i praktiken? Precis som Solo skriver så är spelteorin inte svår, den förstår väldigt många. Ändå skriver både du och Strappa som om ni återuppfunnit hjulet och är så ivriga att berätta för alla hur det fungerar.
Berätta istället hur ni får ut erat teoretiska kunnande i praktiken. Hur gör ni för att plocka bort alla rader med -EV och bara få med rader med +EV?
Om ni verkligen vill lära folk att tänka rätt och inte bara läxa upp personer, så starta en tråd där ni t.ex. går igenom era reducerade system efter varje veckas V75 och berätta hur ni tänkte och hur man ska tänka för att omsätta teori i praktik för bli en långsiktigt vinnande spelare.
Vad spelar det för roll om kungsfrukt sätter 20 system en lördag? Det ska inte påverka ditt EV, det påverkar din varians, men över lång tid kommer ditt förväntade värde att vara det samma.
|