Visa ett inlägg
Gammal 2017-04-04, 17:41   #1
Cc
 
Ccs avatar
 
Reg.datum: maj 2010
Ort: Karon, Phuket - Thailand
Inlägg: 846
Sharp$: 11053
Standard

Golf: Masters - Krönika


Golfens största enskilda evenemang, Masters går alltid av stapeln i April varje år. Till skillnad mot Golfens andra sk ”Majors” som växlar mellan olika banor varje år så spelas Masters alltid på Augusta National. Evenemanget engagerar hela idrotten på samma sätt som Elitloppet gör med travet och Bandyfinalen gör för den sporten i Sverige. Masters är så mycket mer än bara en golftävling och Augusta National så mycket mer än bara en golfbana. Generellt idrottsintresserade personer som knappt ägnar någon del av intresset till golfen känner oftast till vad ”Amen Corner” är för något. TV-Bolaget CBS gjorde en enkät bland journalister utan direkt golfintresse och ställde frågan ”Vad gör Masters så speciellt” och fick en mängd olika svar. http://www.cbssports.com/golf/eye-on...ers-so-special En genomläsning av den artikeln räcker för att förstå att detta är ett av idrottens största evenemang överhuvudtaget och det är nog nästan omöjligt att veta hur många spaltmil som skrivits om tävlingen sedan starten 1934!

Själva banan, Augusta National kan bäst beskrivas som en korsning mellan en välskött park och en botanisk trädgård. Allt hålls i ett närmast perfektionistiskt skick oavsett om det är greener eller enorma Azalea-planteringar det handlar om. Just greenerna på Augusta liknar inga andra greener någonstans. De är oftast stenhårda och väldigt ondulerade (ni får fan Googla ordet) och framförallt otroligt snabba. Jesper Parnevik har en gång beskrivit dem som ”…det är som att stå på ett biltak och försöka putta ned bollen i ett hål i vindrutan”! Fairways kan ofta vara generösa och förlåtande. Längden på utslaget premieras däremot eftersom ju kortare avstånd man har vid inspelet, ju lättare är det att kontrollera nedslaget. Klart lättare att få stopp på bollen från 150m än 200m!Det handlar enbart om att få bollen att träffa/stanna på greenen, på flera hål är det praktiskt rent omöjligt att ens rädda ett par på hålet om man missar greenen med sitt inspel.

En ytterligare faktor på Augusta National är vinden. Det kan ofta vara en helt motsatt vindriktning 20-talet meter uppe i luften än vad det är på marknivå. Det här fenomenet har ofta gynnat spelare som kan hålla sina slag i lägre bollbana än andra. Henrik Stensson exempelvis gillar att slå höga slag för att få bättre kontroll vid nedslaget, han slår också hellre sin 3-wood än använder sin driver (drivern ger lägst höjd vid utslaget) och han säger själv att banan inte passar hans sätt att spela. Det är också stor skillnad om vädret är soligt och torrt eller regnigt. Regnar det så spelar längden på utslaget ännu större roll eftersom utslagen stannar väldigt fort efter landning. Då är det också lättare att få stopp på bollen när den träffar greenen.

Det finns nära nog lika många teorier om vilka faktorer som gynnar enskilda golfspelare på Augusta som det gör för pitchers i Baseball. Tittar man statistiskt så är det dock några parametrar som sticker ut. Den som kanske är lättast att se är att banan gynnar vänsterspelare, de är klart överrepresenterade i topp-10 historiskt. Det finns inte speciellt många bland eliten som spelar från vänster i golf, även många vänsterhänta spelar från höger. Det naturliga utslaget från en vänsterspelare är att skruva bollen från höger till vänster. På Augusta är flera av de svåra hålen ”dogleg-vänster” och spelare som Bubba Watson och Phil Mickelson (båda är vänsterspelare) kan enklare slå utslagen ”runt hörnet” och på så sätt tjäna i längd och position mot en högerspelare. En annan given sak jag själv tittar på innan jag lägger mina H2H spel är ”GIR” eller ”greens in regulation”! Ju högre siffra desto bättre. Augusta gynnar ju spelare som träffar green med sina inspel och jag tycker det är den viktigaste faktorn av alla på Masters. Jag lägger mindre vikt på ”Fairway hits%” än längd på utslagen ”Average drive length” eftersom fairways på Augusta i flera fall är ganska breda. Men kombinationen av bra längd och samtidigt hög % Fairway-träffar är givetvis bäst.

Puttningen är en annan viktig faktor. Här spelar rutinen en stor roll, de som spelat Masters många gånger lär sig var bollen oftast hamnar vid inspelen. Därifrån vet de av erfarenhet hur puttarna skall slås. För en rookie kan Augustas greener vara en traumatisk upplevelse, på flera hål är det möjligt att putta bollen förbi hålet och ned i vattenhinder eller tillbaka ut på fairway igen med en nästan omöjlig chip som nästa slag.
Som regel tittar jag efter sk ”go-to-guy´s” och go-against-guy´s” i mina H2H-spel. Dvs, jag plockar ut en eller fler enskilda golfare jag spelar eller spelar emot. Outrights tradar jag oftast eftersom det alltid finns marknad för det på Betfair. En 100-oddsare som är i topp efter 18 hål brukar stå i runt 17-22 i odds. Jag kommer att reka spelen så fort jag vet hur vädret förväntas bli, det har åskat en del på träningsvarven och många har inte hunnit träna på banan speciellt mycket. Gissar att spelen kommer på Torsdag förmiddag så vill ni rygga se till att kolla till på Sharps innan spelstopp samma eftermiddag!
/Cc
__________________
"Om det fanns en profitabel marknad skulle det just nu suttit ett team av insatta och tömt allt värde."
- matchingbetisover 2015-09-08
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Seebbo (+20), kusagwa (+5), CalPrim (+20), Haltmathe (+20), asgaya3141 (+10), pojkrummet (+15), blomman13 (+25), ExtremtRik (+20)
Cc är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat