Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Tack så mycket.
Jag har börjat inse att pengarna kommer från värdebets, när oddset är högre än sannolikheten för att något ska inträffa så ska man vara där och betta.
Och det med oddset är viktigt, följer man någon och kontinuerligt får sämre odds än tipsaren är det inte längre säkert att där är väärde.
Då ska man själv hitta värdet. Detta är då det svåra.
Låt säga att man läser att Zlatan är död och att Manchester ska spela den kvällen, oddsen har legat oförändrade hela dagen, då ökar chansen för väärde men då tänker jag genast paranoid som jag är, men tänk om de ännu större hajarna vet något inte jag vet, tänk om Zlatan har återuppstått.
Vilken nivå ska man stanna på? Hur vet man vad andra vet och om man tror att andra vet det man vet, ska man då luras genom att tänka ett steg med komplext eller genom att gå tillbaks ett steg och ita sig rollen som fisk.
Dessutom fruktar jag hur man ska tillskriva olik information värde, låt säga att Zlatan verkligen är stendöd, är det värt 0.1 eller 0.05.
|
Du måste ju sluta tänka på vad andra vet och inte vet. Allting du utgår ifrån är det du själv vet. Tex:
United - Liverpool
PL - match mitt i säsongen
Båda lagen har spelat över 2.5 i sina senaste 5 matcher.
Du vet att båda lagen har starka offensiver och svaga defensiver.
Du tänker, chansen att det blir över 2.5 (om inte mer, tex över 3.5) är ca 70-75 procent och bolagen ger 1.80. 75% ger minimum oddset ca 1.33 och 70% ger minimum oddset ca 1.43 vilket medför att oddset på 1.80 är riktigt bra och värdet mycket högt och insatsen bör ju vara därefter också.
Nu kan det ju vara så att bolagen vet att bästa anfallaren i båda lagen är sjuka och det kommer ösregna under matcher vilket medför förmodad minskad målproduktivitet och mycket svårspelat, därav oddset 1.80. Men detta är någon som du själva måste läsa dig till. Eller så är det bara så att du värderar chansen högre än spelbolagen på samma promisser och då är det bara grattis till dig, lira och njut.
Läs så mycket du kan, lita på att DU vet allt som "går" att veta, värdera hur stor chans DU tror det är så DU får ett hum om vilket odds DU nöjer dig med. Tänk på att ett odds på 1.40 kan ibland vara riktigt bra, en ränta på 40 % är inte så illa.
I slutändan har du ändå bara dig själv att skylla ifall det skiter sig.