Visa ett inlägg
Gammal 2017-04-26, 09:40   #18
Casstel
 
Reg.datum: sep 2014
Inlägg: 25
Sharp$: 213
Standard

Jag kontaktade Skatteverket angående den här frågan....Det här var min fråga:

Fråga/ärende:

"Hej! Min fråga gäller vinstuttag/utbetalning från en betbroker som SportMarket. Vi pratar alltså om spel på sport som fotboll, ishockey och basket. Vad gäller om man tar ut en vinst därifrån? Jag frågar eftersom SportMarket är registrerade inom EU (Malta) men många av deras bookies verkar utanför EU/EES som tex Pinnacle, SBOBET, SingBet etc medan en del är europeiska bookmakers som Betfair och Matchbook. Skulle ni kunna upplysa mig om vad som gäller i detta fall? Spelvinster från EU bookmakers ska ju vara skattefria medan dem från icke EU bookmakers beskattas med 30%....Tack på förhand, xxxxx"

Svaret kom idag, men inte fasen blev jag klokare. Det verkar som om Sportmarket själva avgör om spelet är arrangerat inom EU/EES:

"Hej,

Vadhållning som anordnas för allmänheten utgör lotteri i lotterilagens mening. Vinster på lotterier som anordnas inom EU/EES-området är skattefria. Vinster på lotterier som anordnas utanför EU/EES-området är skattepliktiga om de överstiger 100 svenska kronor. I det fall vinsten ska beskattas i Sverige tar du upp vinsten som inkomst av kapital. Vinsten beskattas med 30 procent.

Är du osäker på om spelet är anordnat inom eller utanför EU/EES rekommenderar Skatteverket att du kontaktar arrangören. Är du ändå osäker bör du nämna detta i din inkomstdeklaration under övriga upplysningar och lämna den information som du har om arrangören. Då kan Skatteverket utreda om vinsten ska beskattas som kapitalvinst eller inte.

Skatteverket har inte någon lista över vilka spel som anses vara arrangerade inom EU/EES-området.

Med vänlig hälsning

Nina"
Casstel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat