Visa ett inlägg
Gammal 2017-05-09, 09:41   #433
dellgren
Super Moderator
 
dellgrens avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Malmö
Inlägg: 1 163
Sharp$: 8661
Standard

Så har dagen (på nytt) kommit och ikväll är det första semifinalen av årets Eurovision i Kiev. Vår egen Robin går ut allra först och att han tar sig till finalen är inget att orda om.

Det har tyvärr inte funnits tid i år att gå igenom odds och liknande men det känns som ett ganska så svårtippat år i år. Italien är storfavorit att vinna och där bakom kommer ett koppel på 5-6 låtar som skulle kunna utmana, varav Robin absolut är en av dessa.

Ska man sammanfatta årets startfält så finns det ett ord: ballader. Herreminskapare vad det är mycket ballader i år. Troligen en reaktion på att Jamala vann med sin eminenta och känslofyllda "1944" förra året. Men detta gör också att om man har skickat en upptempolåt så har man goda möjligheter att sticka ut från balladträsket och ta sig vidare till final - kanske är det här man kan hitta guldkornen?

Tittar vi på kvällens 18 låtar så är 13-14 av dessa ballader/lowtempo. Undantagen är Sverige, Montenegro, Grekland, Moldavien, Lettland och möjligen Cypern. Detta gör att mediokra Montenegro och Cypern kan ta sig till final. Cypern har ju dessutom lottats i samma semi som Grekland så där är dubbeltolvan given.
Favoriterna från denna semi är Sverige, Australien, Portugal och Belgien.

På torsdag avgörs andra semifinalen och återigen så är det en himla massa ballader. Men här har vi även Rumäniens clash mellan rap och joddling, Kroatiens schizofrena operapop, Norges EDM-doftande låt och den, enligt oddsen, största utmanaren till storfavoriten Italien - Bulgarien.

Och så slutligen Big 5 tillsammans med värdnationen Ukraina. Well, de flesta ska vara glada att de är direktkvalificerade då det inte är en hög nivå rent generellt. Italien, med sin dansande apa (!) är storfavorit. Det känns som att det var längesedan det var en så stor favorit inför tävlingen men jag är inte beredd att hålla med.

Sedan tidigare har jag lagt fyra stycken spel. Jag har inte riktigt koll på om det finns bättre odds att hitta idag men det är bara till att dammsuga marknaden!

2017-05-13 21:00Final - KievVinnare vs Italien Nej FT 3 1.714

Nej. Jag är inte alls så säker på att Italien tar hem detta. Låten är lite för tramsig och än så länge har inte kidsen inflytande i hela Europa på samma sätt som de har i Melodifestivalen. Italienarna har jobbat hårt och bland annat lanserat en kampanj där man ska dansa som Francesco och apan gör. Italien har även lottats i först halvan av finalen - en klar nackdel.
Till låtens fördel talar såklart att det inte är en ballad och att det är en "snackis" - vinnaren av ESC har oftast varit en stor snackis på förhand. Sen ja, det är en catchy refräng och den kommer att söka sig långt upp i resultatlistan.
Men jag tror inte att Italien kommer att vinna - hur mycket alla ESC-nördar runt om i världen än önskar! Frågan är då bara vem som gör det...

2017-05-13 21:00Final - KievVinnare vs Bulgarien Ja FT 2 7.220

Bulgarien har ryckt upp sig. Efter fjolårets succé med Poli Genova skickar de i år en ung kille med en otroligt snygg ballad som verkligen känns som 2017. Detta är min personliga favorit och många bookies har satt Kristian Kostov som den främsta utmanaren till Italien. En allians av öststater kan bära honom långt!

2017-05-13 21:00Final - KievVinnare vs Sverige Ja FT 2 11.000

Sverige kan man aldrig räkna bort. Sverige dominerar nu Eurovision (om än inte lika många vinster) likadant som Irland gjorde under 1990-talet (och då inser man hur mycket som hänt med Eurovision). Vill man ha moderna låtar, snygga nummer och en bra show har man på senare år verkligen kunnat lite på Sverige. 11 gånger pengarna på en svensk vinst kan jag inte bortse från.

2017-05-13 21:00Final - KievVinnare vs Rumänien Ja FT 0.5 67.000

Får jag 67 gånger pengarna på att en (inte så hemsk) kombination av rap och joddling så tar jag det med minsta möjliga insats. Enough said!

Ikväll är det alltså semi 1. På torsdag semi 2. Och på lördag final. Alla tre tävlingar startar klockan 21 och sänds på SVT direkt från Kiev.
Betsson och Unibet erbjuder ju lite kampanjer nu inför Eurovision så vi kan alla slänga in en liten TV-peng.

100 SEK gratis till lördagens final på Betsson
100 SEK gratis på Eurovision även hos Unibet
Comeon har Eurovisionvecka
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Calatan (+5)

Senast redigerad av dellgren den 2017-05-09 klockan 09:43.
dellgren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat