Citat:
Ursprungligen postat av hatten1
FAKTA är att hästsporten erhåller drygt 5% av bruttoomsättningen dvs ca 750mkr 2016 jämfört med 2012 då det betalades ut 816mkr.
Av totonettot på ca 4miljarder (2016)så erhåller således hästsporten 1,7miljarder, det som tillkommer hästsporten i form av prismedel är endast 750mkr, dvs drygt 18% av tottonettot.
Förövrigt kan sägas att Enkelrad inte är fullt så påläst som han påstår, han har dribblat bort sig själv ordentligt dessvärre. ATGs spel TILL utlandet särskiljs inte från övrigt spel i Sverige, det är endast spel IN till Sverige som särskiljs.
|
Börja och läs inlägg # 94 på sidan 7. Det var där jag började skriva.
Den
FAKTA som du presenterar har jag lagt fram för länge sedan.
Fast nån tyckte att ATG ljuger om sina siffror.
En annan tyckte att ATG inte gav 44,5 % tillbaka till svensk travsport från sin svenska omsättning år 2015. Då skulle man ta hänsyn till kostnaderna för Kanal 75 och spel från utlandet.
Nu för du fram precis samma siffror. Ett spelnetto på ca 4 miljarder år 2016.
Travsporten fick 1,7 miljarder. Det blir 41,7 % och det har jag också tagit upp innan. Sen om man vill räkna på hur många procent prispengarna av spelnettot har mig veterligen inte diskuteras. Men det blir precis som du skriver. Lite drygt 18 % om man nu vill veta sånt.
Förstår jag dig rätt så menar du att prispengarna år 2016 var drygt 5 % av den totala spelomsättningen som var ca 15,8 miljarder år 2016 ? Alltså det första som kommer efter FAKTA ? Jag får det till ca 4,8 % men det saknar betydelse.
Menar du något annat har du tappat bort mig fullständigt. Skulle du be någon utomstående läsa det så får man intrycket av att först får hästsporten ca 750mkr för att i andra meningen säga att hästsporten får 1,7 miljarder och det under ett och samma år ?
FAKTA är väl att prispengar år 2016 uppgick till 759 miljoner kronor ?
Det har ingen ifrågasatt. Om det sen är drygt 18 % av spelnettot eller 4,8 % av den totala spelomsättningen spelar ingen roll för summan kommer alltid bli 759 miljoner.
Man glömmer också bort att den där miljarden som vi svenskar spelar på internationella banor hamnar i ATG´s omsättning. Av de där 13,2 miljarderna är 12,2 från spel på svenska banor resten kommer från internationella banor. Så skrev jag och du fick det till vad ?
Jag har tagit upp ett fiktivt exempel där både ATG och Legolas.Bet skulle omsätta 1 miljard var på V75 resp. P76. Slutsatsen blev att ATG ger 25 % mer till sporten. Konstigt att ingen försöker motbevisa det eller ens kommentera det ?
Edit
Citat:
Ursprungligen postat av hatten1
Enkelrad- Du argumenterar som ett rent troll.
FAKTA är att hästsporten erhåller drygt 5% av bruttoomsättningen dvs ca 750mkr 2016 jämfört med 2012 då det betalades ut 816mkr.
|
Kolla då upp att det kördes 930 tävlingsdagar 2012 medan man " bara " hade 887 tävlingsdagar år 2016.
Att räkna på procent och bruttoomsättningen och sen jämföra åren och tro det är såå jäkla mycket som skiljer sig åt kan inte bli mer fel. Prispengarna i snitt per tävlingsdag år 2012 var 876´000 kr per dag. Jämför det med snittet från år 2016 som var 842´000 kr per dag. Oj, man fick i snitt 34´000 kr mindre per tävlingsdag i prispengar. I runda slängar var prispengarna i snitt runt 3000 kr mindre per lopp. Står travet och faller med en sådan skitsumma. Ja, då bara måste man ju gnälla hur illa ställt det är, eller hur ?
* Källa
https://www.travsport.se/polopoly_fs...klar_liten.pdf
s. 10
Ska rätta mig själv efter kollat statistiken hos ST. Det blir inte i snitt runt 3000 kr mindre utan 4911 kr per lopp om man jämför prissummorna 2012 med 2016. Känns dock fortfarande som en skitsumma.