Visa ett inlägg
Gammal 2017-07-07, 21:38   #1
Moonfala
 
Moonfalas avatar
 
Reg.datum: jul 2015
Inlägg: 265
Sharp$: 5142
Standard

Jens Sjödén Statistikbloggen V75 Halmstad 8/7


Jens Sjödén
Statistikbloggen V75
 Dela
 Tweeta
 Mejla
Idag 15:06 Jens Sjödén

Fem favoriter vann då Halmstad arrangerade V75 i torsdags.
Fem favoriter segrade även på Åby 13 maj.
Övriga 34 V75-omgångar har innehållit 1-4 favoritsegrar.

Utdelningen på 37 000 kronor var den högsta hittills för en torsdagsomgång på Halmstad. Medianen för torsdagen är endast 13 000 kronor. Som synes brukar det bli bättre betalt på lördagen:

2005 3 favoriter 3 skrällar 2,4 milj kr (0)
2006* 4 favoriter 1 skräll 61 000 kr (4)
2007* 1 favorit 3 skrällar 43 milj kr (1)
2008* 2 favoriter 0 skrällar 3 000 kr (1)
2009* 3 favoriter 0 skrällar 9 000 kr (5)
2010 2 favoriter 2 skrällar 2,2 milj kr (1)
2011* 2 favoriter 2 skrällar 340 000 kr (2)
2012 3 favoriter 1 skräll 121 000 kr (4)
2013 3 favoriter 4 skrällar 10 milj kr (1)
2014* 2 favoriter 0 skrällar 25 000 kr (3)
2015* 3 favoriter 1 skräll 32 000 kr (3)
2016 5 favoriter 2 skrällar 4 000 kr (2)

*) Omgången var jackpotförstärkt

Siffran inom parentes anger antalet spetsvinster.
2007-2009 fanns open stretch på banan. Nu finns varken open stretch eller vinklad startbilsvinge, så ”normal” statistik är applicerbar.


• Andelen spetsvinnare har varit påfallande låg, bara 32 procent (27/84). Man har haft otur med regnväder vid flera tillfällen.
• Medianutdelningen hamnar vid 91 000 kronor; avsevärt högre än under torsdags-75:an.
• Andel favoritsegrar: 39 procent (33/84) – över snittet.
• Andel skrällvinnare: 23 procent (19/84) – marginellt under snittet.

Sidhänvisningarna i analysen avser Statistikbibeln V75.


V75-1: Klass I, voltstart, medeldistans

Färnod på Spelvärde informerade om Peter Untersteiners fantastiska facit då V75 går hemma på Halmstad: 18 segrar på 71 lopp de senaste tre åren gör 25 procent. Galet bra! Ungefär dubbelt så högt som på andra banor, där det också går bra. Det finns nog ingen annan som dominerar en bana på samma sätt.
Här har han sin bästa chans i 10 Magic Happens. Jag spikar ogärna i voltlopp, men en fördel med bakspåret är att motståndarna troligen kommer att missgynnas av omstarter. På sidan 39 finns statistik över mer än tusen lopp som visar ett svagt positivt index för favoriter från spår 10.
Av tre starka spikar i omgången är detta ändå den minst starka. Voltstarten ökar slumpens utrymme. Man kan jämföra resultatprofilerna i Klass I på sidorna 155 och 163.
Det blir spännande. Klarar man bara detta, känns systemet ”hemma”!


V75-2: Silver, autostart, kort distans. Struken: 7

3 Tjacko Zaz blir omgångens största favorit. Den här gången då? Timo Nurmos lovar i dagens Travronden att det inte ska bli galopp igen: ”Han har tränat mycket bra i veckan… Jag kommer finslipa något på utrustningen så då kommer han inte galoppera. Hästen är inte osäker och nu känner Johnny Takter hästen bättre också.”
Favoriten har gång på gång visat att han är för bra för aktuell klass. Han vinner såväl från spets som den tunga vägen så länge han inte galopperar. Jag spelar på det!

1 This Is It NO vann i silver näst senast trots en tung utvändig löpning på ett mycket övertygande sätt – spelad till en procent! Trots det var hon bara spelad till två procent senast. Hon presterade åter urstarkt och slutade trea från torskspåret 9. Bättre uppgift nu, men spelarna tappar henne igen: 2,7 procent! Jag tycker hon har spikchans för den händelse Tjacko Zaz galopperar igen eller blir struken.


V75-3: Fyraåringsfinal, autostart, kort distans

Stosprintern har avgjorts sedan 1983, men först sedan 2014 inom V75. I de 17 lopp som körts på 2000-talet har det blivit tio favoritvinster (59 procent), fyra B-vinnare (rank 2-4) och tre skrällar.

När man kortar distansen från 1640 till 1609 meter är det innerspåret som gynnas mest. Segerfrekvensen ökar från 11 till 18 procent. Ytterspåren 7-8 är sämst, men ligger på 4-5 procents segerandel på båda distanserna.

3 Gilda Newport förlorade för första gången i sverigedebuten näst senast. Sist vann hon igen, men det blev delad seger. Nu blir hon klar favorit, men jag tycker inte hon är överlägsen motståndet. Tvärtom verkar årets upplaga sällsynt jämn. Trots en historia av många favoritvinster i loppet vågar jag inte spela på det den här gången. Dessutom: Att som utländsk kusk möta många ur den svenska eliten innebär en tydlig risk att bli bortfintad.


V75-4: Lärlingslopp, spårtrappa, medeldistans

15 lärlingslopp med spårtrappa har avgjorts tidigare (fyra av dem har varit öppna bara för ston, som detta). Sex gånger, 40 procent, har favoriten segrat. Övriga vinnare har rankats 3, 3, 4, 6, 6, 8, 8, 8, 10. Litet underlag, men man kan skönja den väntade favorit-eller-skräll-profilen.
Segrande spår har varit 1, 1, 2, 4, 4, 5, 6, 6, 6, 7, 7, 11, 12, 13, 14. Spår ute på vingen är gynnade. En majoritet av loppen, åtta av 15, har vunnits från spåren 4-7. Båda vinnarna från spår 7 har startat med bricka 8 på vojlocken men blivit nedstrukna. Motsvarande fördel hade en av spår 6-vinnarna. Vid strykningar i spårtrappa-lopp blir vissa hästar orättvist gynnade.

Lärlingslopp utspelas på två sätt. Antingen får ledaren hållas i betydligt lägre tempo än i andra lopp, och segrar därför, eller så blir det tokkörning mellan flera ekipage och en skräll. På senare år har det senare scenariot blivit mer sällsynt. 2 My White Eagle är spetshästen och räknas därför.
Untersteiners dominerar på Halmstad och deras duo 6 New Devotion och 8 Ilona Håleryd blir mest spelade. Spår ute på vingen är finfint. Jag tror mest på den förstnämnda.
Nämnda trio sticker ut, men… i botten finner jag högkapabla 13 Kicki the Dancer. Hon har inte visat sin kapacitet på ett tag, men nu visar resten av stallet toppform och sådant brukar smitta av sig. 0,3 procent! Jag bedömer chansen vara tre gånger högre. Rejält spelvärd alltså. Och stallkamraten 14 Fast Agnes har bara 1,2 procent. Att ha en rutinerad kusk kan vara lite extra värdefullt i sådana här lopp.
Jag tror på god chans att en skräll vinner det här loppet och helgarderar.


V75-5: Klass II, autostart, kort distans. Struken: 4

Klass II, 1640a och Halmstad. Fem gånger tidigare har dessa kriterier uppfyllts. Vinnarna då har rankats 6-5-5-6-5. Bara skrällar! Segrande spår har varit 10-11-12-12-5. Toppspåret senaste gången (Wollafur 27 februari ifjol), i övrigt bara bakspår.
Alla resultat går att följa på sidorna 169-171. Man finner något av en favorit-eller-skräll-profil.

1,11 miljoner V75-kronor var spelade på 4 Rolex Broline då han ströks i morse. I skrivande stund är det 1,38 miljoner (jo, folk kommer att fortsätta spela på den strukna hästen ända fram till spelstopp). Dessa pengar hamnar till största delen på 3 Athos Race – som var överspelad redan innan. Två gånger har han provat lite tuffare motstånd och visat klar begränsning båda gångerna. Den här gången kanske han inte ens kommer till ledningen. Det är långsökt att den här svaga favoriten ska räcka på V75. Jag tror avsevärt mer på skrällscenariot och helgarderar igen.


V75-6: Guld, autostart, medeldistans

Jag vågar inte lita på favoriten 6 Cruzado dela Noche. Två raka galopper och vingelläge… Han har startat från spåren 6-7 fyra gånger och slutat 4, 0, 2, 0. Senast blev det galopp. Att han bara är fem år utesluter inte seger, men det gör honom överspelad.
Andrahandaren 1 Mosaique Face lever otroligt sällan upp till förväntningarna. Ett lås på favoritduon känns sällsynt instabilt för att vara i Guld.
Tredjehandaren 4 Ringostarr Treb har toppform, toppspår, är startsnabb och gör första starten i ny regi. Halmstad är hemmaplan numer. Måste med förstås! Men det är ju en sprinter… bara två segrar på 26 försök över medel informeras man om i dagens Travronden.
12 Spring Erom är bästa hästen, och har hemmaplan. Men han hamnar sist och hur ska det då gå till?
För att vara Guld är det ovanligt öppet. Halva fältet kan inte vinna, jag tar med den andra halvan.


V75-7: Brons, autostart, medeldistans

Storfavoriter med spår 5 bakom bilen spikas nästan alltid i en statistikblogg. De snittar på chanser kring 1,3-1,4 gånger sina redan höga spelprocent! Spåret minimerar risken för strul och optimerar möjligheterna att nå ledningen. 5 Nobel Amok ses med omgångens bästa segerchans.
Andrahandaren 4 Iago Zon svarade för ett topplopp senast, men det var trötta ben in mot mål och han hade nog inte gärna sett att loppet varit 500 meter längre. Det är det nu och han är ensam fyraåring mot äldre. Fyraåringar segrar i Brons fem gånger per år i snitt, men segrarna brukar ligga koncentrerade kring årets sista kvartal då de i högre utsträckning möter varandra.

Liksom i V75-2 finns en väldigt bortgömd häst som jag tycker borde vara andrahandare. Här är det 2 Let It Happen som bara är spelad till 1,4 procent. Det är klart det är frestande att dubbla i båda spikloppen då det finns hästar med ohyggligt högt spelvärde, men favoriterna har goda nog chanser i absoluta tal – båda en betryggande bit över 50/50.


Mitt spel

Som alla andra fick jag bara sex rätt i torsdags. 0,73-procentaren Partizan Face blev för svår. En sådan hittar man med hjälp av helgardering. Ofta spelar jag med en helgardering eller två, men tyvärr inte den här gången. Nya tag!

10 Magic Happens (3)
3 Tjacko Zaz (1)
3, 6, 4, 2, 10, 1, 5
Alla
Alla
6, 1, 4, 12, 10, 2
5 Nobel Amok (2)
3 465 kronor

Det är inte ofta man har tre så starka spikar. Favoriter visserligen, men det är inte de som styr utdelningen. Det är det skrällarna som gör, och det är tur att det finns ”klara” spikar då övriga lopp är så öppna. Jag tror på god chans att det skräller i båda helgarderingsloppen. Guld (V75-6) är i praktiken helgarderat det också på sex streck, och motsvarande gäller i fyraåringsloppet med sju streck. Vinner spikarna ska det inte gå att missa sjuan!
Idealet är en rad som 2013: Tre favoriter, fyra skrällar och 10 miljoner.
2005 blev det tre favoriter men bara tre skrällar och 2,4 miljoner. Det duger det med.
2012 vann också tre favoriter, men bara en skräll och då stannade det vid 121 000 kronor.
Ingen av dessa omgångar var jackpotförstärkt, men det är den här tack var att femmorna blev utan i torsdags! Mitt u-tips för omgången är ett utfall som ännu inte inträffat: 3 favoriter + 2 skrällar.

Systemet är marginellt större än det jag spelar på Tillsammans. Det kan lösa sig automagiskt med en strykning, annars får jag försöka plocka bort någon som INTE vinner i helgarderingsloppen. Inte världens tuffaste utmaning. Det går utmärkt att följa på sajten hur systemet bygger sig!

Jag provar två sidospel också som får rädda dagen ifall någon av spikarna galopperar:
V75-2
Trio: 3/1/alla – nio rader á 20 kronor
V75-7
Trio: 5/2/alla – tio rader á 20 kronor
Totalt 380 kronor.

Lycka till med spelbesluten!

(Jag vet att det är fel ställe att posta på men har försökt posta under service plays ett par ggr och får bara upp ett meddelande om att ge sharpsdollar istället för att skriva tack )
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Torstens (+10), hugotheboss (+10), Weju (+5), Jao (+10), JerryB (+5), Akke (+5), DogBert (+5), Difsteve (+3), Executive (+2), enstahill (+7), Mcdilsson (+5)
Moonfala är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat