Visa ett inlägg
Gammal 2017-07-14, 16:49   #11
olle

Reg.datum: sep 2010
Sharp$: 61673
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av hatten1 Visa inlägg
Olle: 5mkr i omsättning ger 250k i prismedel ungefär( nu är dessutom en stor del av lunchomsättningen från Norge,då är det inte många kronor i prismedelsbidrag)
Kostnaderna att köra fem lopp, med all personal, tv-team osv är inte negligerbar .
Generellt är prismedel minst 7% av omsättningen, således direkt där en minusaffär, därutöver tillkommer således alla kostnader för bana,personal,media osv.

Lunchtävlingarna är generellt en minusaffär för hästsporten, och för hästägarna en garanterad förlustaffär då endast topp3 motiverar start, övriga betalar för sin start om dom inte är stationerade på banan.

Det är också en orsak till att V64 håller en ganska dålig standard, då hästbristen blir alltmer uppenbar. Vilket naturligtvis är en orsak till att antalet lopp utanför V4 minskat vintertid.
Det är väl i och för sig bara på vintern dom kör fem lopp på lunchen . Sen har dom också dragit ner på bevakningen . Månd-torsd är det bara en studioman (oftast Widman) som sitter i Stockholm och lämnar info och tips. För några år sedan både tv sändning , stallbacksreportar mm.

Men om det är så illa ekonomiskt med lunchtravet som du skriver är det väl bara en barnlek mot saxbanorna. Inte så förfärligt många år sedan jag var på Jägersro varje tisdagskväll. Aldrig under 1500 åskådare och aldrig under 1,5 miljon i V5 omsättning. Något atg live fanns inte då. Nu agerar Jägersro saxbana alla tisdagar i princip när dom inte är huvudbana. Låg omsättning på V5 då (runt 0,5 mkr har jag för mig det brukar ligga på) och väldigt mycket mindre publik. Dock väldigt mycket spelfokus i liven. Så ser det ut på alla kvällssaxbanor numera. Så fort Jägers eller någon annan bana arrangerar V64 däremot så skjuter omsättningen i höjden enormt. Så frågan är hur mycket omsättningen kam gå ner innan det blir ohållbart (kombinerat med allt färre hästar ) att överhuvudtaget köra dessa kvällstävlingar ?

Skulle det gå så långt blir det ju ännu mer ohållbart dessutom med nuvarande antal tävlingsbanor.
olle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat